Bratislava 29. septembra (TASR) - Slovenské aerolínie (SA) sa dostali do vážnych problémov s likviditou, avšak dokázali sa aspoň dohodnúť s Austrian Airlines na reštrukturalizačnej pôžičke. Dozorná rada rakúskej firmy v pondelok už odobrila, že takáto pôžička by mala predstavovať 200 miliónov Sk a pre budúcnosť Austrian Airlines nevylučujú ani to, že by do štátnych SA vstúpili priamym kapitálovým vkladom, prípadne by sa zapojili do pripravovaného privatizačného tendra.
Tak SA, ako aj ich majoritný akcionár Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR o dohodnutom partnerstve informujú s tým, že pokiaľ by firma nezískala od Austrian Airlines chýbajúce zdroje, už teraz by jej zahraničná leasingová spoločnosť odobrala dve nesplatené lietadlá typu Boeing. Tak by potom SA vznikli nielen priamo škody, ale museli by uhrádzať aj škody cestovných kancelárií zo zrušených letov. MDPT o situácii v SA informuje s tým, že problémy mali v posledných rokoch aj iné letecké spoločnosti, a tak vlády krajín EÚ, ako aj USA, priamo pomáhali napríklad prepravcom Alitalia či American Airlines.
"Firma je dlhodobo podkapitalizovaná a potrebuje externé zdroje. S hľadaním strategického partnera sme začali už pred rokom, oslovili sme viacero spoločností, záujem nakoniec prejavil práve Austrian Airlines," vysvetľuje hovorca SA Marek Reviľák. Rakúska firma má teraz prispieť k realizácii rozvojového podnikateľského plánu SA, a to nielen zabezpečením finančnej podpory, ale využiť sa majú aj jej podnikateľské skúsenosti a know-how.
Denník Pravda, ktorý priniesol správy o finančnej kríze v SA ako prvý, pritom informoval, že už vlaňajší rok firma ukončila s vysokou stratou a jej dlhy z minulosti sa mali vyšplhať už na 600 miliónov Sk. Hovorca Reviľák pre TASR odmietol hovoriť o vlaňajšom hospodárskom výsledku s tým, že to bude možné až po schválení účtovnej uzávierky na najbližšom valnom zhromaždení SA naplánovanom zhruba na záver októbra.
Reviľák aktuálne problémy svojej firmy vysvetľuje aj tým, že napriek uzavretým dohodám, jeden nemenovaný britský partner nedodal SA pred touto sezónou objednané lietadlo Fokker. Jeho prevádzka mala byť pre SA lacnejšia, a tak sa teraz budú s neserióznym partnerom súdiť. "Išlo o menšie stomiestne lietadlo, ktoré sme chceli využívať na menej vyťažených letoch. Oproti 140-miestnym Boeingom by sme s ním mali o polovicu nižšie náklady. Škody si teraz budeme vymáhať súdnou cestou," hovorí Reviľák.
Hovorca MDPT Tomáš Šarluška pritom hovorí, že jeho rezort bude aj ďalej pracovať na príprave privatizácie SA. Podľa informácií Pravdy, od vysokopostaveného úradníka MDPT, však o SA nemá mať nikto záujem a ak do nich kapitálovo vstúpi Austrian Airlines, pôjde hneď o istú formu skrytej privatizácie aj bez vyhlásenia širšej súťaže. Rakúska firma pritom prejavuje už dlhšie živý záujem aj o bratislavské letisko.