Brusel 21. septembra (TASR) Belgičania si už dávno zvykli na stále nedoriešený problém nočných letov nad Bruselom. Teraz však nejde iba o hluk, ktorý prekáža obyvateľom bruselských štvrtí pri letisku Zaventem, ale aj o tisíce pracovných miest.
Z bruselského letiska totiž chce odísť medzinárodná zásielková spoločnosť DHL, ktorá v Bruseli priamo či nepriamo zamestnáva asi 5800 ľudí. Firma pohrozila, že ak nedostane povolenie na viac nočných letov, svoju európsku pobočku v Belgicku zruší.
Federálna vláda premiéra Guyho Verhofstadta podporuje požiadavku DHL a dnešok stanovila ako konečný termín pre dohodu o zvýšení počtu nočných letov. Predstavitelia mesta Brusel a okolitých regiónov sa však v pondelok ani dnes zatiaľ nedohodli, cez ktoré štvrte by nové lety mali smerovať.
Verhofstadtova vláda si pri nástupe do funkcie vlani dala záväzok vytvoriť 200.000 nových pracovných miest a odchod DHL by bol ťažkou ranou pre tento zámer. Ak DHL nedosiahne svoje, plánuje sa presťahovať buď do nemeckého Lipska alebo francúzskeho Vatry. Belgicko by tak stratilo najmenej 1800 pracovných miest.
Belgický premiér má dnes popoludní vystúpiť k tejto problematike v parlamente. V hre je veľmi vedľa, hovoríme o tisíckach pracovných miest, upozornil Verhofstadt, ktorý sa bojí, že spolu s DHL opustí bruselské letisko aj mnoho ďalších firiem.
Obyvatelia štvrtí v okolí letiska sú však proti akémukoľvek zvyšovaniu počtu nočných letov a naopak žiadajú jeho zníženie. V pondelok sa asi 70 rodín z okolia Zaventemu obrátilo s takouto žiadosťou na súd.
Odporcovia nočných letov tvrdia, že zvýšenie ich počtu zvýši štátny účet za zdravotníctvo o 250 miliónov eur ročne a povedie k stovkám úmrtí na srdcové choroby a depresie.
Do toho všetkého sa mieša aj citlivý národnostný problém. Zvýšenie počtu letov sa musí urobiť tak, aby ich trasy približne rovnako zaťažili flámske i frankofónne štvrte v okolí letiska, inak hrozí politický konflikt.