Keď spoločnosť EuroStar využila v reklamnej kampani na rýchlovlak z Bruselu do Paríža a Londýna dvojníčku anglickej kráľovnej, panovnícky dvor to "nepobavilo".
Tak znelo ich oficiálne vyhlásenie. Nik sa im nemohol čudovať - dvojníčka kráľovnej pózovala v najznámejšej polohe sexsymbolu Marilyn Monroe. S pridŕžajúcou si sukňou, odhaľujúcou spodnú bielizeň.
Reklama sa však vyplatila. Dnes všetci v troch krajinách vedia, že spoločný eurovlak francúzskych, belgických a britských železníc ide 290 kilometrov za hodinu a že prechádza cez tunel popod kanál La Manche 23-krát denne.
Lístok z Londýna do Paríža v prvej triede stojí 420 eur, cestujúcim servírujú šampanské, víno, štyri chody jedla (vegetariánske, kóšer aj moslimské jedlá podľa želania) a po príchode môžu dostať sprievodcu, ktorý ich odprevadí na adresu, kam sa potrebujú dostať.
Patrí medzi najrýchlejšie vlaky sveta - za tie sa považujú tie, čo premávajú rýchlosťou 200 až 300 kilometrov za hodinu. Sú zariadené ako hotely a samozrejmosťou sú tam letecké sedačky, klimatizácia a možnosť počúvať hudbu alebo video.
Státisíce za 5 nocí v Orient exprese
Ani to však nie je vo vlakovej doprave najväčším luxusom. Už Agatha Christie opísala vo svojej knihe vymoženosti Orient expresu. Za 5 nocí v takom vlaku na trase Paríž Istanbul zaplatíte 3600 libier, čo je 216-tisíc korún.
Súprava je zostavená zo starých zrekonštruovaných vozňov zariadených v štýle minulého storočia - hocikto sa doň však nedostane.
Premáva dvakrát za rok a podľa námestníka riaditeľa divízie osobnej prepravy Železničnej spoločnosti Júliusa Slíža ním možno precestovať Ďaleký východ, Thajsko, Singapur, Malajziu, dostať sa do Benátok i do Londýna.
"Istá pani zo Žiliny chcela taký lístok kúpiť na železničnej stanici - pre manžela k 20. výročiu sobáša," usmieva sa Slíž. Nebola dostatočne informovaná - takú cestu si možno zaplatiť len v autorizovaných cestovných kanceláriách.
Zo Slovenska až za polárny kruh
O niečo dostupnejšie sú služby maďarských železníc, ktoré na objednávku vypravujú historické vlaky na trase Budapešť - Vyšehrad. Cestujúci majú k dispozícii okrem štýlových jedálenských vozňov aj bar a takzvaný pianovozeň so živou hudbou.
Podobné služby dokáže zabezpečiť aj slovenská Železničná spoločnosť. Vlastní historické vozne určené na takéto účely. Slovákov však tento druh dobrodružstva tak neláka, aby vlak zaplnili.
V klasickom vlaku predajú ročne len 5 lístkov do Londýna. Zaujímavejšie pre našincov na vlakovú turistiku sú krajiny bývalého Sovietskeho zväzu. Slíž: "Partia bicyklistov išla dokonca vlakom až na Kamčatku."
Zo Slovenska možno cestovať vlakom aj do Nórska, Maroka, Číny i gréckych Thesalonike bez výrazných prestupov. Nie je problém dostať sa ani za polárny kruh - železnice vedú až tam. "Stačí si urobiť presný plán cesty a v dostatočnom časovom predstihu sa informovať na železničnej stanici."
Najvyužívanejšia je u nás Slovenská strela
Najrýchlejším slovenským vlakom je EuroCity, takzvaná Slovenská strela, ktorý premáva z Bratislavy do Prahy rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Vozne sú klimatizované, s väčším priestorom pre cestujúcich a zásuvkami na zapojenie počítača.
Hoci slovenské vlaky zaostávajú za svetovým štandardom v rýchlosti a často aj vybavení vozňov, najvyspelejšie železnice nám podľa Slíža môžu závidieť napríklad špeciality podávané v jedálenskom vozni.
"Nikde v Európe nie je bežné, aby sa priamo vo vlaku varilo. V slovenských vlakoch smerujúcich do zahraničia, ale aj vo vnútroštátnych spojoch, si možno objednať prakticky hocičo od studeného a teplého predjedla až po čerstvo uvarené hlavné jedlo."
Obľúbeným jedlom slovenských študentov v IC vlaku z Bratislavy do Košíc je vraj vyprážaný syr s hranolčekmi za 70 korún. Na odbyt ide aj pivo, v rýchlikoch za 25 korún, v IC za 35 a káva za 20 korún.
Najluxusnejšie vlaky sveta
Train a Grande Vittese, 300 kilometrov za hodinu
Francúzsky rýchlovlak je v prevádzke od roku 1981. V Taliansku premáva od roku 1983, v Nemecku od roku 1988, v Španielsku od roku 1991. Bežne chodí rýchlosťou 300 km za hodinu, pri špeciálnych testoch však dosiahol rýchlosť až 515 km za hodinu. Jazdí na osobitných tratiach, na ktorých nejazdia žiadne iné vlaky. Je klimatizovaný, má zásuvky na pripojenie notebookov i možnosť rýchleho občerstvenia. Je masovou záležitosťou - podobne, ako u nás rýchlik z Bratislavy do Košíc. Nie je tam žiadny luxus, premáva však v 7-minútových intervaloch a vzdialenosť 800 kilometrov prejde za 3 hodiny.
ICE, 270 kilometrov za hodinu
Ide o vlaky, premávajúce v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku. Niektoré vozne majú špeciálne panoramatické výhľady, videosedadlá a sedadlá na počúvanie hudby a používanie počítača. Vo vlaku existuje hrací kútik pre deti. Premáva každú hodinu, lístok z Berlína do Mníchova stojí 108 dolárov.
Cisalpino, 200 kilometrov za hodinu
Premáva v Nemecku, Švajčiarsku a Taliansku. Cestujúci majú k dispozícii kompletné menu, jedlá a nápoje sú servírované aj na sedadlách. K dispozícii sú zásuvky na počítače. (nim)