
Praha 1. septembra (TASR) České aerolínie (ČSA) za prvý polrok 2004 prepravili na linkách z Prahy do Bratislavy, Košíc, na Sliač a späť takmer 92 000 cestujúcich, čo znamená medziročný nárast o 27 %. Rovnaký medziročný rast zaznamenala celá spoločnosť, ktorá pre tento rok plánuje prepraviť rekordných 4,4 milióna cestujúcich. ČSA sa v službách nemenovaného českého touroperátora chystajú zaisťovať charterové lety aj z Bratislavy, kde by mohol mať domovské letisko jeden z pražských boeingov. Český dopravca uvažuje o nových linkách do Žiliny, Piešťan a Tatier, a zároveň oznamuje posilnenie letov a skvalitnenie služieb na existujúcich trasách do SR.
Podľa prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka, ČSA v budúcnosti ukončia spoluprácu s prepravcom Sky Europe na linke Košice - Praha. Dôvodom sú dlhodobo pretrvávajúce sťažnosti cestujúcich, ktorí mali cez Prahu namierené do zámoria, ale batožina ktorých sa v Košiciach do malých lietadiel nezmestila. S nástupom zimného letového poriadku nasadí ČSA na linku do Košíc prúdové lietadlo Boeing 737 a na budúci rok už zaistí všetky lety do Košíc vlastnými strojmi.
"Destináciu Košice budeme zaisťovať na kvalitatívne vyššej úrovni. Komfort chceme poskytnúť cestujúcim tak, že nasadíme naše vlastné lietadlo, pretože dnešnému partnerovi, ktorý pre nás linku zaisťuje, spoločnosti Sky Europe, sa občas stane, že nedokáže vziať všetku batožinu cestujúcich, ktorých prepravuje. Rátame s tým, že postupne asi preberieme komplexnú obsluhu tejto linky. To znamená, že od budúceho letového poriadku, od leta (2005) budeme túto linku zaisťovať kompletne sami, uviedol Tvrdík v Prahe-Ruzyni na palube jedného z troch nových strojov, ktoré budú lietať vo farbách ČSA.
Flotila ČSA sa v tomto roku rozšírila už o osem strojov - päť Boeingov 737 a tri ATR-42, do konca roka pribudnú ešte stredotraťový Boeing 737-400 a diaľkový Airbus A310-300. Letecký park ČSA tvorí 43 lietadiel, ktoré lietajú do 123 miest 48 krajín sveta.
Vedenie ČSA nevylučuje, že sa v budúcnosti bude zaujímať o kapitálový vstup do bratislavského letiska, ale tento zámer teraz nepatrí medzi priority. ČSA sa zaujímali o Budapešť a Bratislavu aj preto, lebo hrozilo, že vzhľadom na vysokú vyťaženosť pražského letiska nebudú môcť zvyšovať počty letov. Tretia štartovacia dráha bude v Prahe najskôr v roku 2008. Nová štúdia ale ukázala, že v Prahe-Ruzyni dnešný limitný počet 40 pohybov za hodinu nie je konečný a že lepšou koordináciou zainteresovaných úradov a služieb sa dá zvýšiť až na 60 pohybov za hodinu.
"Pre nás nutnosť byť majetkovo zapojení do prevádzky bratislavského či akéhokoľvek iného letiska z hľadiska prevádzky leteckej prepravy - nie je nijako dôležitá, konštatoval prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. Ako vysvetlil, na ruzynskom letisku v Prahe, kde operuje 54 leteckých spoločností, platia pre domáceho prepravcu úplne rovnaké poplatky ako pre ostatné subjekty. Na činnosti ČSA sa skutočnosť, že nie je vlastníkom pražského letiska, nijako neodráža.