Časti posádky ponorky Kursk mohli záchranári pomôcť

Moskva 30. novembra (TASR) - Pomoc zničenej ponorke Kursk prišla príliš neskoro na to, aby bolo koho zachrániť. Ak by bola v ruskom námorníctve aj kvalitná ...

Moskva 30. novembra (TASR) - Pomoc zničenej ponorke Kursk prišla príliš neskoro na to, aby bolo koho zachrániť. Ak by bola v ruskom námorníctve aj kvalitná záchranárska technika, mohlo 12. augusta 2000 niekoľko ruských námorníkov prežiť.

Vyplýva to zo slov renomovaného ruského vedca z oblasti zbrojárstva Dmitrija Vlasova. Dobre informovaný expert tvrdí, že vie o mnohých materiáloch vyšetrovania a pozná aj celý doteraz nezverejnený list námorníka Dmitrija Kolesnikova.

Vlasov je presvedčený o tom, že ruská admiralita zlyhala pri organizovaní pomoci ponorke. Záchranári ruskej Severnej flotily sa k poškodenému plavidlu dostali o 12 hodín neskôr než skutočne mohli.

K dvom výbuchom torpéd došlo na Kursku so 118 členmi posádky počas manévrov v Barentsovom mori 12. augusta 2000 okolo 12.00 h. moskovského času, ale vrak ponorky záchranári lokalizovali až 13. augusta o 04.00 h. ráno.

Vlasov tvrdí, že viac ako dve desiatky námorníkov zo zadných sekcií ponorky, ktorí sa zhromaždili v priestoroch kormy, zomreli päť až sedem hodín po výbuchoch v dôsledku prenikania vody a splodín horenia do zadnej časti plavidla cez potrubie v spodnej časti ponorky.

"Ak by po výbuchoch (na Kursku) boli okamžite aktivizovaní záchranári flotily, tak by sa k ponorke nedostali o štvrtej ráno 13. augusta, ale ešte v ten istý deň (12. augusta) o štvrtej popoludní. Námorníkom zostávali ešte dve až tri hodiny života," povedal Dmitrij Vlasov pre ruský denník Komsomoľskaja pravda.

Zároveň však poznamenal, že vie o zlom technickom stav zariadení Severnej flotily, preto si nie je istý, či by námorníkom dokázali pomôcť aj v prípade príchodu o 12 hodín skôr.

Námorníci, ktorí sa zhromaždili v priestoroch troch palúb kormy sa snažili obliecť do vodných skafandrov a otvoriť núdzový východ. Ten sa však v dôsledku dvoch explózií a nárazu ponorky na morské dno zaklinil a nedal sa otvoriť. Kolesnikov v liste okrem iného napísal, že do poklopu kovovým predmetom vyťukávali signál SOS.

Väčšina posádky zahynula 104 alebo 130 sekúnd po explózii prvého torpéda v dôsledku výbuchu piatich torpéd. Tlaková vlna a lavína ohňa s teplotou 4500-4800 stupňov Celzia v zlomku sekundy prenikli štyrmi prednými sekciami a zastavila ich až silná priehradka medzi štvrtou a piatou sekciou ponorky, kde sa nachádzali šachty balistických rakiet.

Za chyby pri organizácii záchranných prác a utajovanie havárie pred verejnosťou, ktoré sa neskôr zmenilo na šírenie dezinformácií, nebol doteraz postihnutý žiaden predstaviteľ velenia flotily.

Podľa ruského vedca Dmitrija Vlasova výbuch torpéda na Kursku nespôsobila ani mína z druhej svetovej vojny, ani zrážka s iným plavidlom, ale iba jeho vnútorná porucha. Ostatné dve verzie o zrážke ponorky s mínou či s iným plavidlom, ktoré oficiálna vyšetrovacia komisia doteraz neodmietla, nemajú opodstatnenie.

Za prvotnú príčinu nešťastia Vlasov považuje začiatok chemickej reakcie medzi 1400 kg peroxidu vodíka a 150 kg kerozínu v jednom z torpéd. V dôsledku chemickej reakcie nastalo najprv zadymenie a neskôr požiar torpéda, ktorý vyvolal detonáciu 500-kilogramovej bojovej nálože torpéda.

Vlasov s odvolaním sa na americké i ruské vojenské zdroje tvrdí, že kapitána ponorky Gennadija Liačina o poruche torpéda v prvom odseku okamžite informovali, ponorka sa na jeho pokyn z hĺbky 50-70 metrov za osem až 12 sekúnd vynorila na tzv. periskopovú hladinu a veliteľ poslal štábu flotily nezašifrovanú správu o problémoch so žiadosťou odpáliť torpédo, aby prípadná detonácia nastala mimo ponorky.

"Informujem, že podľa informácií veliteľa úseku torpéd sa na palube nachádza havarijné torpédo. Žiadam o súhlas s jeho odstrelením," požiadal veliteľ ponorky štáb flotily v nezakódovanej správe, ktorú údajne zachytili Američania.

Od flotily podľa Vlasova nasledoval okamžitý súhlas s navrhnutým postupom. Torpédo sa však nepodarilo zo špeciálnej komory včas odpáliť. Vedec tvrdí, že chyby urobili aj námorníci, ktorí pred hroziacim prvým výbuchom utekali z provy do druhej sekcie ponorky.

K explózii došlo vo chvíli, keď ešte nestihli zatvoriť prechod medzi provou a druhou sekciou. V dôsledku toho bol účinok tlakovej vlny pri druhom výbuchu ničivejší.

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) dem

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 544
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 366
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 186
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 143
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 044
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 617
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 686
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 180
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 811
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 787

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Maďarskú ústavu treba zmeniť a potvrdiť referendom, hovorí expremiér

V preambule základného zákona treba zrušiť ustanovenia, ktoré sú založené na ideológii, zdôraznil Gyurcsány.

Le Penová vyzvala Mélenchonových voličov, aby jej pomohli zastaviť Macrona

Mélenchon avizoval, že v piatok zverejní video, v ktorom vyjadrí svoj názor k prezidentským kandidátom.

V Dánsku obvinili skupinu, ktorá sa mala pridať k Islamského štátu

Šestica mužov uvedené obvinenia odmieta. V prípade usvedčenia hrozia obvineným najmenej štyri roky väzenia.

Čiernohorský parlament ratifikoval vstup do NATO

Premiér Duško Markovič v prejave pred hlasovaním povedal, že členstvo v NATO bude predstavovať záruku budúcej bezpečnosti krajiny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop