V kontroverznom diele, ktoré vo štvrtok prišlo na pulty kníhkupectiev, to tvrdí nórsky bádateľ Thor Heyerdahl.
V knihe s názvom "The Hunt for Odin" (Lov na Odina) Heyerdahl píše, že jeho archeologický výskum pri Azovskom mori v Rusku potvrdil dôkazy zo ság z 13. storočia z pera Snorreho Sturlasona, že Odin bol viac než len mýtus.
Heyerdahl, ktorý v roku 1947 získal celosvetové uznanie za preplávanie Tichého oceánu na lodi Kon-Tiki z bazového dreva, tvrdí, že Odin bol kráľom žijúcim v oblasti Azova pred tým, ako ho Rimania vytlačili na územie Švédska.
Starodávne kovové spony opaskov, prstene a chrániče ramien z obdobia 100-200 rokov nášho letopočtu objavené v jaskyniach pri ústí rieky Don do Azovského mora sú takmer identické s vikingskými ekvivalentmi nájdenými vo Švédsku v okolí Gotlandu a datovaných z obdobia o 800 rokov neskôr.
"Snorre si to celé nevymyslel. V staroveku ľudia považovali kráľov a bohov za jedno a to isté," vyhlásil Heyerdahl na tlačovej konferencii spolu so spoluautorom najnovšej knihy Perom Lillestromom.
Snorreho báje o Odinovi, kráľovi bohov v nórskej mytológii, ho zobrazujú ako bojovníka. Naopak Thora, boha hromu, Snorre opísal ako postavu v letku narábajúcu s kladivom.
Heyerdahl navyše upozornil, že mnohé názvy miest zo Snorreho ság sú zhodné s gréckymi miestnymi názvami v azovskej oblasti. Príkladom toho je Tanais, pôvodný názov rieky Don - severské ságy zasa hovoria o rieke Tana.
Heyerdahl vedie tím archeológov zložený zo Škandinávcov a Rusov. Podarilo sa im objaviť niekoľko kostier a kovových predmetov. "Naše nálezy nasvedčujú tomu, že je tu spojitosť so severským regiónom," konštatoval bádateľ.
Niektorí nórski historici Heyerdahlove závery kritizovali - podľa nich mu chýbajú dostatočné dôkazy. Ďalším argumentom kritikov je to, že Odinovo meno vzniklo z pôvodného germánskeho mena Wotan. Niektorí skeptici dokonca prirovnávajú vedcovo pátranie po Odinovi k hľadaniu rajskej záhrady, Edenu.
Heyerdahl, ktorý v minulosti neváhal preplávať Atlantik na trstinovej lodi Ra, len aby dokázal, že rovnako mohli cestovať už starí Egypťania, však už teraz pochybuje, že jeho najnovšia kniha utíši kuvičie hlasy skeptikov.