SME

Jachty Slovákov kotvia pod cudzími vlajkami

Spoločnosti, podnikajúce vo výstavbe jácht, zarábajú síce nemalé peniaze, podstupujú však aj veľké riziko. Mnoho lodeníc zbankrotovalo pre to, že zákazník loď vo finálnej fáze odmietol.

Spoločnosti, podnikajúce vo výstavbe jácht, zarábajú síce nemalé peniaze, podstupujú však aj veľké riziko. Mnoho lodeníc zbankrotovalo pre to, že zákazník loď vo finálnej fáze odmietol.

Stáva sa to, keď mu prekáža malý detail alebo sa loď cestou ku klientovi poškodí. Ten skladá pred výrobou spoločnosti iba zálohu, ktorá však nepokrýva ani náklady.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mnoho lodiarskych stavebných spoločností skrachovalo z tohto dôvodu. Musia teda dbať na každý malý detail požiadavky klienta.

Najväčší klienti-puntičkári si potrpia na maximálne presné umiestnenie telefónu i pozlátenie palubných kľučiek, ale aj na to, aby sa teplota v kabínach dala ovládať stlačením jediného gombíka.

SkryťVypnúť reklamu

Slováci opravujú nemeckú robotu

Jedna z lodí, ktorú klient neprevzal, stojí aj vo výrobnej hale bratislavských lodeníc. Ide takmer o 40-metrový plávajúci dom, ktorý začali stavať v Nemecku, no pri preprave sa poškodila.

Spoločnosť Slovenská plavba a prístavy ju rekonštruuje. "Náklady nemeckej spoločnosti boli asi 5 miliónov eur, a tak lodenica skrachovala," konštatuje majiteľ slovenských lodeníc Roman Klementis. K nim ju doviezli "úplne zničenú a rozkradnutú".

Klementis konštatuje, že loď bude štandardná, čo pri ponímaní klienta znamená 4 spálne s vlastným panelom obsluhy klimatizácie, televízora či videa, veľká plazmová obrazovka v salóne, bar, samostatná kuchyňa a bazén na hornej palube.

"To je bežný štandard," usmieva sa Klementis.

SkryťVypnúť reklamu

Jachty pre šejkov boli oveľa luxusnejšie, rovnako ako bolo komplikované odovzdávania lode v Spojených arabských emirátoch. "Trvalo 3 dni a celý čas nad nami lietal vrtuľník. Šejk mal strach, že sa utopí."

Meradlá luxusu: dĺžka a vybavenie

Meradlom luxusu lode alebo jachty je jej dĺžka a vybavenie. O lodi s veľkosťou 24 metrov už možno hovoriť o luxuse, pri dĺžke nad 40 metrov o nadpriemere. Takéto jachty už majú charakter námornej lode.

Musia mať potrebnú dokumentáciu, registráciu určujú medzinárodné dohovory. Na palube musí byť odborne školená posádka. Ak chce loď kormidlovať vlastník, musí zložiť v zahraničí kapitánske skúšky.

Minimálna cena takých jácht je 300-tisíc eur bez výbavy.

Jachty tohto typu vlastnia aj Slováci, nekotvia však pod slovenskou vlajkou.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ Námorného úradu ministerstva dopravy Jaroslav Coplák: "Najdrahšia registrovaná loď na Slovensku stála 500-tisíc anglických libier, nepatrila však Slovákovi. Bol to plávajúci hotel, ktorý sa mohol plaviť aj niekoľko týždňov."

Aké lode vlastnia Slováci

Úrad registruje 629 rekreačných námorných plavidiel zo Slovenska, žiadne však nie je dlhšie ako 24 metrov. "Väčšina z nich sú malé lode poháňané prívesným motorom. Kotvia najmä v Chorvátsku, asi desatina patrí cudzincom."

Na slovenskom trhu sú v ponuke najmä americké a francúzske značky.

Predajca Imrich Kovarčík: "Mercedesom medzi motorovými loďami je napríklad americký Regal. Ročne predáme tak dva kusy. Vyrába sa zo špeciálneho laminátu, je naň doživotná záruka. Môže ísť až 100-kilometrovou rýchlosťou."

SkryťVypnúť reklamu

Pri luxusnejších lodiach s dĺžkou nad 20 metrov sa podľa Kovarčíka cena šplhá až na 100 miliónov korún a dodávka trvá až tri roky. Predajca každému, kto si chce kúpiť takúto loď, odporúča najskôr si podobnú prenajať a otestovať. Pri kúpe by mal už mať aj vodičský preukaz.

Klementis z lodeníc odhaduje, že jachtu nad milión korún má asi dvesto Slovákov. Sú to radoví podnikatelia, počítačoví experti, lekári, vo výnimočných prípadoch umelci. Luxus nad 30 metrov si však doprajú iba majitelia finančných skupín, ktorých možno spočítať na prstoch jednej ruky.

Tí nakupujú v zahraničí. "30-metrovú loď sa nám ešte nepodarilo predať," hovorí Imrich Kovarčík, majiteľ firmy Imidjex. Zo skúseností vie, že v zahraničí sú podnikatelia pri kúpe jachty dôslednejší. "Loď si vyberajú minimálne rok. Chodia na výstavy, sledujú najnovšie trendy."

SkryťVypnúť reklamu

Využitie plávajúceho domu

Rozdiel je aj vo využívaní lodí. U nás sa využívajú na relax, prípadne na krátke obchodné rokovania, trvajúce niekoľko hodín. Vo vyspelejších krajinách luxusné lode slúžia ako plávajúce kancelárie.

Predajca Kovarčík: "V Amerike sa dohaduje biznis na golfe, v západnej Európe na jachtách. Podnikatelia si ich dajú špičkovo vybaviť internetom, počítačmi, na streche majú pre lepšiu mobilitu vrtuľník. Obchody uzatvárajú priamo na palube."

Jachta Fedora Flašíka. Má názov, ktorý nemožno prehliadnuť - Fedora. FOTO - ARCHÍV SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 146
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 665
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 566
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 988
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 873
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 661
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V roku 2021 skupina poslancov označila chov domácich zvierat za deštruktívny spoločenský problém.


TASR
Belgickí farmári protestujú v Bruseli

Telo matky a jej dcéry objavili hasiči v piatok ráno po požiari fary.


TASR

Kontaminované boli tri jednokilogramové balenia Haribo Happy Cola F!ZZ.


TASR

Vojnu na Ukrajine sledujeme minútu po minúte.


a 4 ďalší 21

Sportnet

Futbalový agent Martin Petráš.

BRATISLAVA.


TASR
Centrálny kurt Philippa Chatriera počas zápasu Lorenzo Musetti - Carlos Alcaraz v semifinále Roland Garros 2025.

Núdzové riešenie z 80-tych rokoch 19. storočia sa ukázalo ako revolučné.


Jan Kamarád
Zľava Dávid Hancko (Slovensko) a Dimitris Giannoulis (Grécko) počas prípravného zápasu.

K téme hry na troch obrancov sa vyjadril aj Patrik Hrošovský.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu