Spoločnosti, podnikajúce vo výstavbe jácht, zarábajú síce nemalé peniaze, podstupujú však aj veľké riziko. Mnoho lodeníc zbankrotovalo pre to, že zákazník loď vo finálnej fáze odmietol.
Stáva sa to, keď mu prekáža malý detail alebo sa loď cestou ku klientovi poškodí. Ten skladá pred výrobou spoločnosti iba zálohu, ktorá však nepokrýva ani náklady.
Mnoho lodiarskych stavebných spoločností skrachovalo z tohto dôvodu. Musia teda dbať na každý malý detail požiadavky klienta.
Najväčší klienti-puntičkári si potrpia na maximálne presné umiestnenie telefónu i pozlátenie palubných kľučiek, ale aj na to, aby sa teplota v kabínach dala ovládať stlačením jediného gombíka.
Slováci opravujú nemeckú robotu
Jedna z lodí, ktorú klient neprevzal, stojí aj vo výrobnej hale bratislavských lodeníc. Ide takmer o 40-metrový plávajúci dom, ktorý začali stavať v Nemecku, no pri preprave sa poškodila.
Spoločnosť Slovenská plavba a prístavy ju rekonštruuje. "Náklady nemeckej spoločnosti boli asi 5 miliónov eur, a tak lodenica skrachovala," konštatuje majiteľ slovenských lodeníc Roman Klementis. K nim ju doviezli "úplne zničenú a rozkradnutú".
Klementis konštatuje, že loď bude štandardná, čo pri ponímaní klienta znamená 4 spálne s vlastným panelom obsluhy klimatizácie, televízora či videa, veľká plazmová obrazovka v salóne, bar, samostatná kuchyňa a bazén na hornej palube.
"To je bežný štandard," usmieva sa Klementis.
Jachty pre šejkov boli oveľa luxusnejšie, rovnako ako bolo komplikované odovzdávania lode v Spojených arabských emirátoch. "Trvalo 3 dni a celý čas nad nami lietal vrtuľník. Šejk mal strach, že sa utopí."
Meradlá luxusu: dĺžka a vybavenie
Meradlom luxusu lode alebo jachty je jej dĺžka a vybavenie. O lodi s veľkosťou 24 metrov už možno hovoriť o luxuse, pri dĺžke nad 40 metrov o nadpriemere. Takéto jachty už majú charakter námornej lode.
Musia mať potrebnú dokumentáciu, registráciu určujú medzinárodné dohovory. Na palube musí byť odborne školená posádka. Ak chce loď kormidlovať vlastník, musí zložiť v zahraničí kapitánske skúšky.
Minimálna cena takých jácht je 300-tisíc eur bez výbavy.
Jachty tohto typu vlastnia aj Slováci, nekotvia však pod slovenskou vlajkou.
Riaditeľ Námorného úradu ministerstva dopravy Jaroslav Coplák: "Najdrahšia registrovaná loď na Slovensku stála 500-tisíc anglických libier, nepatrila však Slovákovi. Bol to plávajúci hotel, ktorý sa mohol plaviť aj niekoľko týždňov."
Aké lode vlastnia Slováci
Úrad registruje 629 rekreačných námorných plavidiel zo Slovenska, žiadne však nie je dlhšie ako 24 metrov. "Väčšina z nich sú malé lode poháňané prívesným motorom. Kotvia najmä v Chorvátsku, asi desatina patrí cudzincom."
Na slovenskom trhu sú v ponuke najmä americké a francúzske značky.
Predajca Imrich Kovarčík: "Mercedesom medzi motorovými loďami je napríklad americký Regal. Ročne predáme tak dva kusy. Vyrába sa zo špeciálneho laminátu, je naň doživotná záruka. Môže ísť až 100-kilometrovou rýchlosťou."
Pri luxusnejších lodiach s dĺžkou nad 20 metrov sa podľa Kovarčíka cena šplhá až na 100 miliónov korún a dodávka trvá až tri roky. Predajca každému, kto si chce kúpiť takúto loď, odporúča najskôr si podobnú prenajať a otestovať. Pri kúpe by mal už mať aj vodičský preukaz.
Klementis z lodeníc odhaduje, že jachtu nad milión korún má asi dvesto Slovákov. Sú to radoví podnikatelia, počítačoví experti, lekári, vo výnimočných prípadoch umelci. Luxus nad 30 metrov si však doprajú iba majitelia finančných skupín, ktorých možno spočítať na prstoch jednej ruky.
Tí nakupujú v zahraničí. "30-metrovú loď sa nám ešte nepodarilo predať," hovorí Imrich Kovarčík, majiteľ firmy Imidjex. Zo skúseností vie, že v zahraničí sú podnikatelia pri kúpe jachty dôslednejší. "Loď si vyberajú minimálne rok. Chodia na výstavy, sledujú najnovšie trendy."
Využitie plávajúceho domu
Rozdiel je aj vo využívaní lodí. U nás sa využívajú na relax, prípadne na krátke obchodné rokovania, trvajúce niekoľko hodín. Vo vyspelejších krajinách luxusné lode slúžia ako plávajúce kancelárie.
Predajca Kovarčík: "V Amerike sa dohaduje biznis na golfe, v západnej Európe na jachtách. Podnikatelia si ich dajú špičkovo vybaviť internetom, počítačmi, na streche majú pre lepšiu mobilitu vrtuľník. Obchody uzatvárajú priamo na palube."
Jachta Fedora Flašíka. Má názov, ktorý nemožno prehliadnuť - Fedora. FOTO - ARCHÍV SME