Paríž 28. novembra (TASR) - Parížske Centre Pompidou sa už začína obávať konkurencie - nového múzea súčasného umenia, ktoré sa začalo stavať na jednom z ostrovov na Seine v západnej časti Paríža.
Plány na toto múzeum, ktoré sa vzhľadom podobá na parník, sa už schválili. Svoje požehnanie dostal projekt aj od francúzskeho ministra kultúry a samosprávy Boulogne-Billancourt, pod ktorú patrí vybraná lokalita ostrova Ile-Seguin.
Výstavná plocha múzea by mala byť oproti Centre Pompidou dvojnásobná - 7.000 metrov štvorcových a ďalších 15.000 metrov štvorcových pre príručnú knižnicu. Na troch poschodiach sa budú vystavovať najkrajšie a najhodnotnejšie umelecké diela druhej polovice 20. storočia.
Iniciátorom projektu je francúzsky finančník Francois Pinault s odhadovaným majetkom 4,8 miliardy eúr, ktorý v roku 1998 prevzal vedenie aukčnej siene Christie's. Jeho cieľom je vytvoriť najväčšie súkromné múzeum vo Francúzsku.
Výdavky na stavbu nového múzea sa odhadujú na 152 miliónov eúr, pričom by mali pochádzať priamo z Pinaultovho vrecka.
Pod projekt múzea, ktorý v silnej medzinárodnej konkurencii napokon zvíťazil, sa podpísal známy 60-ročný japonský architekt Tadao Ando. Podľa jeho slov bude jednoduchej, no klasickej stavbe múzea, s rozmermi 300x130x28 metrov, dominovať betón a sklo, aby sa dosiahol efekt vzájomného odrazu vody a budovy pripomínajúcej parník.
"Namiesto robotníkov budú na ostrov, ktorý sa stal súkromným majetkom, chodiť davy milovníkov umenia. Je to dosť paradoxná situácia pre miesto, kde sa odohrávali významné robotnícke konflikty," napísal denník Figaro. Na ostrove totiž pôvodne sídlila francúzska automobilka Renault.
Pinaultovo meno sa v oblasti umenia skloňuje už niekoľko rokov. V januári 1999 napríklad v parížskom Múzeu moderného umenia financoval retrospektívnu výstavu amerického maliara Marka Rothka.
Pinaultova vlastná umelecká zbierka, ktorá sa po dobudovaní múzea v roku 2006 stane údajne jeho súčasťou, má hodnotu niekoľkých desiatok miliónov dolárov. V roku 1990 si Pinault napríklad kúpil Mondrianov obraz za osem miliónov dolárov, v roku 1995 Rauschenbergovo plátno za sedem miliónov dolárov a v roku 1999 si doplnil zbierku Degasovou sochou Malej štrnásťročnej tanečnice za rekordných 12,3 milióna dolárov.