Najdrahšie auto, ktoré sa na Slovensku zatiaľ predalo, bolo Porsche Carrera GT. Pre celý svet vyrobila firma iba 1500 kusov v trojročnej produkcii. Kus stál 17 miliónov korún s DPH a jeho dodávka trvala rok. FOTO - ARCHÍV SME
Pavol Rusko si len pred pár mesiacmi kúpil najnovší typ BMW v luxusnej výbave. Predtým jazdil ako súkromná osoba na striebornom BMW radu 7, ktorého cena sa pohybuje od 2,7 milióna do 5,2 milióna korún, dnes má tmavomodrý a drahší bavorák.
Dal si ho priviesť z Nemecka a okrem béžových vykurovaných sedadiel v koži má vymoženosti ako zatváranie dvier na magnet či štartovanie bez kľúčika - stlačením gombíka pri volante.
Také vozidlo mu nik neukradne nielen z dôvodu, že ide o ministra - senzory reagujú na osobu, ktorá si doň sadá.
Podnikateľ Rozin má Maybach za 16 miliónov
Rusko nie je jediným Slovákom, ktorý si dal automobil priviezť zo zahraničia. Špička slovenských hokejistov si miláčikov na kolesách vozí z Ameriky, mnohí podnikatelia si dávajú vyrobiť autá na mieru v Spojených arabských emirátoch.
Z emirátov si priviezol strieborné Mas-serati aj manažér Fedor Flašík. „Cena bola dobrá," hovorí. Vyšlo ho 2,2 milióna. „Prišiel som, zaklopal, zaplatil a na počkanie mi auto zaregistrovali. Tam sa nikto s ničím nehrá. Je tam oveľa jednoduchší systém ako na slávnom Slovensku."
Podľa automobilového pretekára, politika Jirka Malchárka si vozia zo zahraničia Slováci aj vozidlá značky Rolls-roys.„Na Slovensku také nedostanete, ale ak má človek peniaze a chce ho, určite sa nájde dovozca, ktorý ho dovezie."
Pri využití slovenského dovozu sa budúci majiteľ stretne s problémom. Je ním servis. Za tým musí majiteľ cestovať až do Viedne alebo do Prahy.
Luxusné autá nad 15 miliónov korún má niekoľko desiatok Slovákov. Patrik Tkáč zo spoločnosti J&T dostal k tridsiatke od kamarátov Lamborghini Murciela-go za 10 miliónov, Ivan Jakabovič jazdí zároveň na Mercedese S 500 aj na vozidlách značky Lamborghini a Ferrari.
Ferrari je verný aj Marek Dospiva z finančnej skupiny Penta Group, ktorý má Ferrari Maranello 575 s prevodovkou formuly 1l, Maybach za 16 miliónov má majiteľ Incheby Alexander Rozin, ktorého autopark tvorí aj Porsche Cayenne turbo a Daimler Chrysler.
Pričom luxusné vozidlo nemusia vlastniť len známe mená slovenského biznisu. Neznámy podnikateľ z Novák Anton Kiaba má Bentley a Porsche robené špeciálne na mieru.
Flašík: Aristokratom sa vďaka autu nik nestane
Flašík k vášni pre drahé vozidlá hovorí. „Niektorí si ich kupujú pre radosť, iní pre imidž a spoločenské postavenie. Alebo sa kúpou drahého auta snažia zaradiť medzi vyššiu vrstvu. Aristokratom sa však človek musí narodiť - nemôže sa ním stať."
Jeho dvojmiliónové Masseratti zvyčajne parkuje v garáži. „Mám vždy veľa vecí a športové autá sú nízke, tvrdé a nepohodlné. Moje požiadavky spĺňa Ran-ge Rover. Viem si predstaviť, že by som sa vozil napríklad na Porsche Cayenne alebo Lincoln Navigátor."
Konzultant pobočky BMW na Slovensku Milan Barančík sa bežne stretáva s tým, že muž si starý model vozidla po vyjdení nového prototypu vymení. „Aj keď na ňom jazdil iba pár dní v roku. Muži navždy zostávajú chlapcami, mení sa iba cena ich hračiek."
Majiteľ pobočky Porsche v Bratislave Milan Holas priznáva, že drahé automobily sa oveľa lepšie predávali krátko po revolúcii. Barančík potvrdzuje, že podnikatelia vtedy neinvestovali prvé zarobené peniaze do rozvoja firmy, ale do auta.
Situácia sa podľa Holasa zmenila v tom, že „autá už nie sú zaujímavé". „Prominenti si kupujú súkromné lietadlá a ostrovy."
Výbava je pre fajnšmekra dôležitá
Bežnou výbavou najdrahších automobilov už nie sú len vyhrievané sedadlá alebo ich vetranie, ale aj televízory a chladničky. Zaujímavosťou je aj dvanásť-vrstvový lak či sedadlá z kože kráv chovaných v oblastiach bez ostnatých plotov a pichľavých rastlín.
„Ich koža musí byť bez jaziev a vyzretá. Musia zomrieť prirodzenou smrťou," tvrdí Peter Holas, vedúci predaja Porsche v Bratislave. Drevené obloženie interiéru extravagantných športových áut tejto značky je vždy z jediného kusu dreva.
Táto firma vyhovie akejkoľvek požiadavke kupca. Podľa Holasa nie je problém pozlátiť ciferník či zmeniť farbu nite na sedadlách. Konzultant predaja BMW Milan Barančík podotýka: „Ak si zákazník zmyslí, že chce mať ružovú kožu na sedadlách, bude ju mať. Bežnejšie sú však žiadosti o faxy či držiaky na zbrane."
To všetko však nestojí stovky korún, ale státisíce. A ak niekto vyžiada špeciálne pancierovaný automobil s nepriestrelnými sklami, môže sa cena jeho vozidla vyšplhať z 5 až na 30 miliónov korún. (nim)
Aj politici si doprajú luxus
Jednoznačne najviditeľnejším vozidlom politika na slovenských cestách je Volvo C70 Coupe Ivana Kina (nezávislý) zlatej farby. Jeho cena vyjde podľa výbavy od 1 ,5 do 2,1 milióna.
Na Jaguári zelenej farby bolo vídať v začiatkoch v politike Moniku Beňovú (Smer), ktorá ho neskôr vymenila za bledomodrý Mercedes CLK 240 v hodnote 1 ,7 milióna korún.
Róbert Kaliňák (Smer) jazdil na tmavomodrom Audi S4 z druhej ruky a na lí-zing v športovej úprave, ktorá pod kapotou skrýva viac ako dvesto konských síl. Nové auto tohto typu by vyšlo 2,4 milióna korún.
Kým bol v parlamente Imrich Béreš (ÁNO) potrpel si na svoj modrý Mercedes triedy E220 diesel v hodnote od 1,4 do 3,8 milióna korún. Mercedes tej istej triedy v zlatom vydaní má aj Bohumil Hanzel (Smer).
Tibor Mikuš (ĽS-HZDS) sa vozí na sivom BMW radu 5, ktorý sa dá kúpiť od 1,3 do 4 miliónov korún.
Jeho šéf Vladimír Mečiar (ĽS-HZDS) jazdí alebo ho vozia v čiernom Audi A8. Cena takého auta sa pohybuje od 2,3 do 3,6 milióna bez doplnkovej výbavy.
Väčšina slovenských politikov však jazdí vo vozidlách v približnej hodnote 700-tisíc korún. (edi)
Hokejisti si sny o autách splnili
Slovenskí špičkoví hokejisti jazdia na vysnených alebo aspoň luxusných vozidlách. (edi)
Branko Radivojevič
Vozidlo: BMW X5, cena: 2 109 744.
Automobilový sen: BMW.
Jiŕí Bicek
Vozidlo: Mazda 6 Šport, cena: od 1 milióna.
Automobilový sen: Ferrari.
Marcel Hossa
Vozidlo: BMW M5, Jeep, cena: 3 217 788.
Automobilový sen: BMW.
Vlado Országh
Vozidlo: Honda Accura a Nissan Altima.
Automobilový sen: Mercedes E500 AMG.
Ladislav Nagy
Vozidlo: BMW 329i, cena: 960 000 -1,8 milióna.
Automobilový sen: BMW X5.
Michal Handzuš
Vozidlo: Nissan Almera, cena: 400 - 800 000.
Automobilový sen: nemá.
Ján Lašák
Vozidlo: Škoda Superb, cena: l 201 990.
Automobilový sen: Škoda Superb.