Takto to v Beluši vyzerá už 7 rokov. Aj vďaka Mečiarovi. FOTO SME - NINA MICHALÍKOVÁ
Prvý výkop na diaľnici Ladce-Sverepec urobil v roku 1997 ešte Vladimír Mečiar. Išlo o pompéznu akciu prezentácie vtedajšieho premiéra a predsedu HZDS, no diaľnica je po 7 rokoch nefunkčná.
Pôvodný termín dostavby bol určený na rok 2002, nový je stanovený na rok 2005. Ide pritom o malú, 10-kilometrovú časť diaľničného úseku. Jej význam je v tom, že má byť spojkou v diaľničnom úseku do Žiliny.
Poškodení nechápu, štátnici roky mlčali
Na projekte sa pracovalo pomalým tempom a občania Beluše chodia siedmy rok po rozkopaných uliciach. Neprebieha totiž iba stavba diaľnice. Bývalý starosta Ervín Samaš, stúpenec HZDS, odsúhlasil, aby hlavná cesta prvej triedy viedla priamo cez obec.
Pavel Hrehor, člen stavebnej komisie pri obecnom zastupiteľstve, jeho rozhodnutie ani dnes nechápe: "Neviem si predstaviť, čo ho k tomu viedlo. Jedinou výhodou by bol kanalizačný zberač."
Ten však bude funkčný až v roku 2006 a cesta cez obec je už roky poľná a blatistá. K nedostavanej diaľnici totiž cez ňu prechádzajú nákladné autá. Zapríčiňuje to okrem rozhodnutia exstarostu aj zlé umiestnenie stavebného dvora stavbára, firmy Doprastav, a. s.
Hrehor pripomína: "Podľa cestného zákona by znečistené autá vôbec nemali vyjsť na cestu prvej triedy. Tu je to bežné."
Zároveň je na tejto ceste prvej triedy obmedzená rýchlosť na 20 kilometrov za hodinu. "Mohlo by sa to stať niekde v zahraničí? Je tu hustota okolo 30-tisíc áut. Keď idú štátnici do Žiliny, musia prechádzať práve tadiaľto. Nevidia, ako to tu vyzerá?"
Prokopovič sľúbil nápravu, odborníci sú skeptickí
O vec sa začal zaujímať aj minister Prokopovič, ministerstvo dopravy a Slovenská správa ciest teraz vyčlenili na dostavbu 1,5 miliardy. Starosta Beluše Vladimír Vadrna, prikláňajúci sa k nezávislým, tvrdí: "Minister uznal, že podmienky pre obyvateľov sú nad hranicou únosnosti, a prisľúbil sprevádzkovanie diaľničného úseku už v auguste."
Odborníci sú však skeptickí. Neveria, že to, čo sa neurobilo za 7 rokov, stihnú za mesiac. Stavebný inžinier Hrehor: "Možno sa po ceste konečne bude dať prejsť, ale zďaleka nebude hotová. Technicky je to nemožné."
Je pravda, že práce sa po rokoch meškania zintenzívnili, opäť však na úkor obyvateľov. "Pracuje sa nonstop. Keď pršalo, robotníci sa po kolená borili v blate. Tunajší obyvatelia nemajú pri domoch chodníky, takže keď prší, musia mať v taške náhradné topánky. Do kostola idú vyfintení, vrátia sa celí od blata."
Prípad je zrelý na prešetrenie Najvyšším kontrolným úradom. Prečo?
Malí sú bezmocní, nepomáhajú ani vyhrážky
Dodávateľom stavby bol od jej začatia od roku 1997 Hydrostav, a. s. Ten skoro nič nerobil a zároveň začal mať vlastné existenčné problémy. Bankrotujúca firma bola v konkurze. Napriek tomu jej trvalo rok, kým stavbu odovzdala Doprastavu.
To je prvá vec na vyšetrovanie. Je tu aj ďalšia a súvisí so súčasným staviteľom.
"Ich práca je neefektívna," hovorí Hrehor. "Na Žilinskej ulici už 2-krát robia prekládku plynu. Pred 2 rokmi, keď zriadili predražený kruhový objazd, po roku ho rozkopali. Takých príkladov je veľa. Mal by sa tým zaoberať Najvyšší kontrolný úrad, zbytočnými provizóriami sa tu museli prešafáriť milióny."
Starosta dodáva: "Najnovšie sme sa dohodli, že nákladné autá nevyjdú na hlavnú cestu znečistené." Nerešpektuje sa to. "Ak to dodávateľ stavby naďalej nebude rešpektovať, stavbu pozastavíme."
Zdá sa však, že ani tá alternatíva nie je riešením. Vadrnov predchodca na stoličke starostu tak urobil - pozastavil v roku 2000 stavbu. Nič sa nevyriešilo. Vadrna: "Vo funkcii som vyše roka, ale mnoho vecí nemôžem ovplyvniť - sú dávno rozhodnuté."
A starosta položartom dodáva: "Keď sa tento chaos skončí, napíšem knihu Sedemdesiat sedem divov sveta pri stavbe diaľnice. Určite bude o čom písať."
Ako žijú Belušania na úkor diaľnice
V okolí obce boli už pred rokmi zriadené ťažobné jamy na štrk a skládky. Dá sa k nim dostať iba stredom obce, kadiaľ všetky nákladné autá prechádzajú každý deň i počas víkendov.
Zároveň chodí asi 200 robotníkov denne na obed do tamojšieho pohostinstva a motorestu. Nákladiaky zatiaľ parkujú priamo v obci. Po rozkopanej ceste popri nich chodí do školy množstvo detí.
Ľudia sa sťažujú na zlé životné prostredie, prach či poškodený majetok. Starosta im dáva za pravdu - keby celý projekt netrval 7 rokov, tolerovali a chápali by to. "Takýto dlhý čas je pre obec priveľká skúška."
Len ironickou perličkou je skutočnosť, že kvôli stavbe robotníci niekedy uzatvoria ulice tak, že ľudia sa domov dostanú až po skončení prác, teda po zotmení. Starosta Vadrna: "Beluša je ako Hongkong - všetci tu chodia na bicykloch." (nim)