Podobné zápchy ako na rakúskych diaľniciach pri ceste do Chorvátska či Talianska môžu zažiť dovolenkári aj pri cestovaní lietadlom. Najmä ak cestujú cez frekventované medzinárodné letisko.
Lietadlá často štartujú alebo pristávajú aj v 20- či 40-sekundových intervaloch. Ak má lietadlo technickú poruchu alebo nedostatok paliva, odstavia ho a odťahujú nabok. Nasledujúce však už preto mešká a dominovým efektom môže meškanie ďalších lietadiel rásť ešte viac - násobí sa každou ďalšou prípadnou poruchou.
"Podobné je to aj pri zlom počasí. Na letisku rozhodnú, že lietadlá nepôjdu do vzduchu alebo nebudú pristávať v 40-sekundových intervaloch, ale napríklad v dvojminútových. Desiate lietadlo už má potom pomerne veľké meškanie. A počasie môže spôsobiť aj zrušenie letov," povedal hovorca SkyEurope Stanislav Šaling. Podľa neho je množstvo ďalších dôvodov, ktoré spôsobujú dominoefekt. Napríklad, ak na letisku zlyhajú služby - mešká dodávka batožiny do lietadla, alebo sa pokazí stojan, pri ktorom lietadlo parkuje. Odlety môžu meškať i pre prílišnú premávku vo vzduchu a podobne.
"Z letísk, na ktoré lieta naša spoločnosť, bývajú najčastejšie zmeny v príletoch a odletoch v Paríži, Londýne, Amsterdame, Zürichu, čo vyplýva z ich veľkej vyťaženosti," povedal Šaling.
(rf)