Brusel/Záhreb 30. júna (TASR) - Vďaka horšej cestnej a železničnej infraštruktúre očakávajú experti, že v strednej a východnej Európe dôjde k masívnemu rastu leteckej prepravy. Asociácia európskych leteckých prepravcov (AEA) ráta pre tento rok v celoeurópskej leteckej preprave 12-% nárast. "V rámci starej EÚ rátame s 6-% nárastom, prírastok v nových a budúcich pristupujúcich štátoch by mohol byť na úrovni 34 %," uviedol generálny sekretár AEA Ulrich Schulte-Strathaus v rozhovore pre denník Die Presse.
Dodáva, že v neposlednom rade profitujú z nárastu pasažierov aj východoeurópske aerolinky. Keď v roku 1995 vstúpilo do EÚ Rakúsko, stúpol počet pasažierov na európskych leteckých linkách domácich prepravcov o 12 %. Štatistiky hovoria, že v starých európskych štátoch cestuje lietadlom každý štvrtý občan minimálne raz za rok, kým v pristupujúcich krajinách zatiaľ len každý dvadsiaty. Aby sa mohol tento potenciál plne využiť, musí sa pristúpiť k masívnej reštrukturalizácii, predovšetkým v leteckých spoločnostiach v nečlenských štátoch EÚ. Aj etablované východoeurópske podniky sa však musia na trhu zariadiť nanovo. Štandardy sa musia podľa Schulte-Strathausa stať viac flexibilnejšími, čo znamená masívne znižovanie nákladov u väčšiny štátnych aeroliniek. Tento bolestivý proces majú západné aerolinky kvôli konkurencii nízkonákladových prepravcov už z väčšej časti za sebou. Dôležitým sú i investície do zlepšenia infraštruktúry leteckého priestoru.
Aerolinky sa musia súčasne viac orientovať na globálny trh. Slovinské Adria Airways chcú už v novembri vstúpiť do aliancie Star Alliance, chorvátske Croatia Airlines ešte na tomto kroku len pracujú. Ďalšie, ako JAT zo Srbska alebo bulharské Bulgaria Air sú ešte od členstva v aliancii veľmi vzdialené a pokúšajú sa posilniť svoju pozíciu s jednorazovými spojenectvami.
Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.