Bratislava 23. júna (TASR) - Za zvýšeným výskytom počtu letov s omeškaním a technickými poruchami treba podľa generálneho riaditeľa SkyEurope Airlines Christiana Mandla vidieť základné rozširovanie ponuky destinácií a masívne zvyšovanie počtu letov spoločnosti. Ako ďalej informoval, technické problémy sú sprevádzané hlavne uvedením 4 nových lietadiel typu Boeing 737 do flotily SkyEurope, ktoré sú spojené s ich zábehom. "Integrácia nových lietadiel do prevádzky je v leteckej praxi všeobecnou príčinou meškania letov a prevádzka SkyEurope nie je výnimkou," povedal Mandl. "Ak by SkyEurope nemal žiadne meškanie alebo technické problémy, boli by sme viac znepokojení o bezpečnosti našich letov. Práve výskyt meškaní je dôkazom toho, že SkyEurope realizuje podrobné a dôsledné prehliadky lietadiel pred odletom," dodal.
Spomedzi 1 972 letov, ktoré tento nízkonákladový letecký prepravca vykonal do konca mája tohto roka na lietadlách typu Boeing 737, bolo zaznamenaných len 7 incidentov. Podľa Mandla ide o situácie, ktoré nemajú vplyv na bezpečnosť letu, ale len ovplyvňujú jeho priebeh. Do tejto kategórie spadajú aj udalosti, ktoré sa na lietadlách SkyEeurope udiali v posledných týždňoch. Letecký priemysel pritom rozlišuje ešte ďalšie druhy incidentu, a to vážny incident, pri ktorom je spôsobená závažná technická škoda a posledným stupňom je nehoda. Tá zahŕňa závažnú technickú škodu s následkami na životoch. Najmenej závažným je takzvaný pozemný incident, pri ktorom nastávajú problémy ešte kým je lietadlo na zemi.
V rámci presnosti odletov leteckých dopravcov v prvom kvartáli tohto roka z letísk, ktoré využíva aj SkyEurope, dosahuje nízkonákladový prepravca porovnateľné alebo dokonca lepšie výsledky ako iní dopravcovia. Percentuálny podiel odletov z Bratislavy oneskorených o viac ako 15 minút predstavoval u SkyEurope 14,3 %, v prípade spoločnosti Swiss z Zürichu to bolo 34,8 % a Alitalie z rímskeho letiska Fiumicino 26,1 %. U Air France sa percento oneskorených letov z parížskeho letiska Orly vyšplhalo na 13,0 %. Z porovnania však zároveň vyplýva, že dĺžka oneskorenia je u SkyEurope vyššia než u ostatných dopravcov. SkyEurope vykázal priemernú dĺžku oneskorenia v prvom štvrťroku na úrovni takmer 54 minút, u Air France to bolo 40 minút, v prípade talianskeho prepravcu takmer 43 minút a u Swiss niečo cez 34 minút. "Jeden z hlavných dôvodov priemerne dlhších oneskorení bol nedostatok záložných lietadiel," uviedol Mandl. Technické nedostatky tvoria podľa neho len percento z omeškaní. Štatistika SkyEurope by sa však mala v tejto oblasti začať postupne vylepšovať. "V máji sme uviedli do prevádzky 4 nové lietadlá typu Boeing 737. Tie výrazne zvýšili sedačkovú kapacitu použiteľnú v prípade potreby na linkách, ktorých odlet môže byť oneskorený," odôvodnil Mandl.
V súvislosti s oneskorovaním letov Mandl na záver upozornil, že v Bratislave je veľký problém s pasovou a bezpečnostnou kontrolou. "Rozpočet pre prácu polície na letisku nezodpovedá počtu pasažierov, ktoré letisko vybavuje. V minulom roku SkyEurope prepravil 171 000 pasažierov, pričom tento rok plánuje prepraviť približne 1 milión, z čoho väčšina bude práve z bratislavského letiska," skonštatoval. SkyEurope začala svoju činnosť v roku 2002 a základne má v Bratislave, Košiciach, Budapešti a Varšave. Flotila spoločnosti, ktorá zahŕňa 13 lietadiel v súčasnosti zabezpečuje prepravu pasažierov do 18 miest v 12 krajinách.