
SpaceShipOne počas skúšobného letu nad púšťou Mojava
Z kalifornskej púšte Mojava odštartovala 21. júna 2004 o 15.30 h SELČ prvá súkromná raketa SpaceShipOne. Ide o historický prvý štart súkromne financovaného stroja za hranice zemskej atmosféry a predznamenáva začiatok komerčných letov do vesmíru.
Raketové lietadlo SpaceShipOne navrhol legendárny letecký konštruktér Burt Rutan a financoval miliardár Paul Allen, spoluzakladateľ počítačového gigantu Microsoft.
SpaceShipOne vynieslo do vzduchu väčšie lietadlo White Knight, ktoré vzlietlo zo štartovacej dráhy v púšti Mojava v americkej Kalifornii, asi 150 km severne od Los Angeles.
Po zážihu motorov poletí SpaceShipOne 100 kilometrov do vesmíru a vráti sa späť na Zem. Prekonaním tejto vzdialenosti sa 62-ročný Michael Melvill, profesionálny skúšobný pilot z Juhoafrickej republiky s americkým občianstvom, stane de facto astronautom.
Let potrvá približne 85 minút, vrátane času na vynesenie rakety do výšky 15 240 metrov. SpaceShipOne strávi asi tri a pol minúty vo svojej maximálnej výške, počas ktorých pilot zakúsi stav beztiaže a uvidí čierne rozhranie otvoreného vesmíru. Potom stroj začne klesať a vráti sa späť do púšte Mojave - a zapíše sa do dejín.
Na snímke vpravo: SpaceShipOne nesený lietadlom White Knight
"Zajtra pridáme novú stránku do kníh o letectve," povedal sponzor Allen viac než 300 novinárom zhromaždeným v Mojave pre tento historický okamih. "Je to nesmierne vzrušujúce."
Cieľom bezprecedentného projektu v hodnote 20 miliónov dolárov je demonštrovať životaschopnosť komerčných letov do vesmíru a otvoriť brány vesmírnemu cestovnému ruchu.
Ak pokus skončí úspešne, spoločnosť Scales Composites spraví ďalší krok k získaniu prémie 10 miliónov dolárov, určenej nadáciou X PRIZE pre tím, ktorý ako prvý zostrojí privátny prostriedok schopný dopraviť 3 pasažierov do výšky 100 km, bezpečne s nimi pristane a svoj let zopakuje s tým istým prostriedkom do 14 dní.
Nadácia X PRIZE bola založená 18. mája 1996 v St. Louis za účelom podpory vývoja nových prostriedkov pre dopravu pasažierov do vesmíru. Dnes sú pre záujemcov o let do vesmíru k dispozícii len dve možnosti. Americký raketoplán alebo ruský Sojuz, ale ani jeden z nich nie je dostupný za reálnu cenu verejnosti.
Projekt X PRIZE si zobral ponaučenie z minulosti, keď v rokoch 1905 až 1935 stovky rôznych leteckých cien podporili tvorbu mnohých rozdielnych lietadiel fungujúcich na rôznych základoch, pričom každý z projektov sa pričinil o rozvoj v v tej ktorej oblasti.
A cieľom X PRIZE je to isté. Využiť entuziasmus a skúsenosti "amatérov" k objavovaniu nových možností vesmírnej turistiky.
Autor: TASR & Marcel Rebro / www.tjump.sk