
Na snímke vľavo: SpaceShipOne (vpravo) kĺže na letisko v púšti Mojava
SpaceShipOne 21. júna 2004 ako prvý súkromný lietajúci stroj s posádkou opustil atmosféru a dostal sa do vzdialenosti 100 kilometrov nad Zem, čím sa jeho pilot zaradil medzi astronautov.
Súkromne financované raketové lietadlo vo výške asi 15 kilometrov uvoľnili z väčšieho stroja zvaného White Knight (Biely rytier), ktorý odštartoval o 15:30 SLEČ. Následne spustilo svoje motory, ktoré ho vyniesli do vesmíru.
Lietadlo neskôr bez problémov pristálo v Mohavskej púšti v Kalifornii, asi 150 kilometrov severne od Los Angeles, odkiaľ nosné lietadlo odštartovalo.
SpaceShipOne riadil 62-ročný Michael Melvill, profesionálny skúšobný pilot z Juhoafrickej republiky s americkým občianstvom. Celá akcia trvala asi 90 minút, vrátane času na vynesenie rakety do výšky 15 240 metrov. Raketové motory za 80 sekúnd vyniesli SpaceShipOne do maximálnej výšky, kde strávila asi tri a pol minúty, počas ktorých pilot zakúsil stav beztiaže a uvidel rozhranie medzi zaguľatenou Zemou a čiernym otvoreným vesmírom.
Na snímke vpravo: SpaceShipOne pristáva po ukončení prvého civilného letu do vesmíru
Cieľom bezprecedentného projektu v hodnote 20 miliónov dolárov je demonštrovať životaschopnosť komerčných letov do vesmíru a otvoriť brány vesmírnemu cestovnému ruchu.
Raketové lietadlo navrhol legendárny letecký inžinier Burt Rutan a jeho stavbu viac ako 20 miliónmi dolárov financoval miliardár Paul Allen, ktorý spoluzakladal počítačovú spoločnosť Microsoft.
Rutan získal slávu svojím lietadlom Voyager, ktoré v roku 1986 obletelo Zem bez medzipristátia a bez dopĺňania paliva.
Pilot Melvill je skúšobným pilotom a viceprezidentom a generálnym manažérom Rutanovej spoločnosti Scaled Composites, ktorá SpaceShipOne a White King postavila. Melvill je držiteľom viacerých národných a svetových rekordov za dosiahnutú výšku a rýchlosť určitých tried lietadiel. Na 111 lietadlách a siedmich vrtuľníkoch nalietal viac ako 6400 hodín. V rámci skúšobných letov testoval rôzne stroje - od práškovacích lietadiel, cez prototypy bojových stíhačiek až po pretekárske lietadlá.
Na snímke vľavo: Mike Melvill máva svojim priaznivcom
Očakáva sa, že Allen a tím okolo SpaceShipOne sa pokúsia o získanie ceny Ansari X PRIZE dotovanej 10 miliónmi dolárov. Cena je určená pre tím, ktorý do výšky 100 kilometrov v pilotovanom lete ako prvý vyšle stroj určený pre troch ľudí s plnou záťažou, a výlet zopakuje v priebehu dvoch týždňov.
Nadácia X PRIZE bola založená 18. mája 1996 v St. Louis za účelom podpory vývoja nových prostriedkov pre dopravu pasažierov do vesmíru. Dnes sú pre záujemcov o let do vesmíru k dispozícii len dve možnosti. Americký raketoplán alebo ruský Sojuz, ale ani jeden z nich nie je dostupný za reálnu cenu verejnosti.
Projekt X PRIZE si zobral ponaučenie z minulosti, keď v rokoch 1905 až 1935 stovky rôznych leteckých cien podporili tvorbu mnohých rozdielnych lietadiel fungujúcich na rôznych základoch, pričom každý z projektov sa pričinil o rozvoj v v tej ktorej oblasti.
A cieľom X PRIZE je to isté. Využiť entuziasmus a skúsenosti "amatérov" k objavovaniu nových možností vesmírnej turistiky.
Autor: TASR & Marcel Rebro / www.tjump.sk