New York 17. novembra (TASR) Turbulencie z iného lietadla ani prudké pohyby smerového kormidla nemohli spôsobiť odtrhnutie chvosta lietadla spoločnosti American Airlines v New Yorku, tvrdia odborníci.
Odtrhnutie chvosta so smerovým kormidlom, ktoré predchádzalo pádu lietadla, spôsobila podľa viacerých expertov na leteckú dopravu pravdepodobne narušená štruktúra materiálu. Podľa bývalého vyšetrovateľa Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (NTSB) Grega Feitha by sa chvost skôr či neskôr určite odtrhol a len zhoda nešťastných náhod urýchlila jeho rozpad.
Problémy môžu pochádzať ešte z roku 1994, keď sa stroj dostal do prudkých turbulencií a na jeho palube sa vtedy zranilo 47 ľudí. Lietadlo bolo neskôr podrobené inšpekcii, avšak podľa Feitha kontrola možno prehliadla voľným okom neviditeľné zmeny materiálu na chvoste.
Vyšetrovatelia zatiaľ vylúčili chybu pilota, pretože letové záznamy vypovedajú o enormnej snahe oboch pilotov zvrátiť hroziaci pád a udržať lietadlo vo vzduchu.
Federálny úrad leteckej dopravy (FAA) v súvislosti s najnovšími zisteniami nariadil technickú kontrolu chvostových častí lietadiel typu Airbus A300-600 a A310. Letecká spoločnosť American Airlines a prepravcovia FedEx a UPS majú pritom vo svojich flotilách dohromady 135 Airbusov.
Airbus A300 sa na lete č. 587 z New Yorku do Dominikánskej republiky zrútil v pondelok na newyorskú štvrť Queens. V jeho troskách zahynulo všetkých 260 osôb prítomných na palube a ďalších päť ľudí na zemi.
2 mil ed