New York 14. novembra (TASR) - Vyšetrovatelia pondelkovej havárie lietadla Airbus A-300 spoločnosti American Airlines v New Yorku najnovšie zvažujú možnosť, či turbulencie vyvolané iným lietadlom nehrali nejakú rolu pri páde dopravného stroja.
Ešte predtým sa vyšetrovatelia zaoberali tézou, že k pádu lietadla linky 587 viedlo zlyhanie motorov. Do pohonných jednotiek sa údajne mal dostať cudzí predmet.
Spoj s 251 cestujúcimi a deväťčlennou posádkou na palube mal namierené do hlavného mesta Dominikánskej republiky Santo Domingo. Krátko po štarte z medzinárodného letiska J.F. Kennedyho sa Airbus A-300 zrútil na obytnú newyorskú štvrť Queens. Nikto na palube tragédiu neprežil, osem ľudí na zemi je ešte stále nezvestných.
Analýza čiernej skrinky s hlasovým záznamom ukázala, že menej ako dve minúty, odkedy sa stroj vzniesol, došlo k otrasom jeho trupu. Keď bol let 587 vo vzduchu 114 sekúnd, počuť komentár pilota k zvládaniu účinkov turbulencie. Vírivé prúdenie vzduchu pochádzalo z Boeingu 747 japonských aerolínii, ktorý vzlietol krátko pred Airbusom.
Potom došlo k druhej vlne otrasov konštrukcie lietadla. V čase 127 sekúnd od vzletu sú zaznamenané poznámky naznačujúce na stratu kontroly nad lietadlom. Záznam sa končí o 17 sekúnd neskôr - len 37 sekúnd po prvých otrasoch konštrukcie a menej ako dva a pol minúty po tom, ako lietadlo začalo vzlietať.
Podľa nariadenie amerického Federálneho úradu leteckej dopravy (FAA) musia lietadlá pri vzletoch dodržať bezpečnú vzdialenosť štyroch vzdušných míľ alebo dvoch minút.
Národná rada pre bezpečnosť dopravy (NTSB) je presvedčená, že prúd turbulencií bol aj na počiatku pádu letu 427 aerolínií USAir pri Pittsburghu, ktorý si vyžiadal 132 mŕtvych. Testy vykonané po havárii ukázali, že vzdušné víry z jedného stroja môžu narušiť stúpanie lietadla pohybujúceho sa na tej istej dráhe.