ektívnu zodpovednosť", pričom pripomenul, že je pripravený "odkryť závoj pokrytectva", ktorý zahaľuje problematiku násilia v školských zariadeniach.
Podľa Erica Debarbieuxs, riaditeľa Európskeho úradu pre násilie v školách, "všetky demokratické štáty majú problém s násilím v školskom prostredí. Líšia sa však prostriedky, ktoré sú použité na riešenie problému". Centrálnou témou konferencie, ktorá združila odborníkov z dvoch desiatok krajín, je pravé vzťah medzi násilím a verejnou správou.
V otváracom príhovore Lang podčiarkol, že už v roku 1992 upozornil odbornú verejnosť na otázku bezpečnosti, ktorá sa dnes stala vážnym problémom na všetkých stupňoch škôl. "V tom čase ma obviňovali, že som príliš pesimistický, a dnes sa ľudia sťažujú, že sme neprijali prísnejšie opatrenia," uviedol Lang, podľa ktorého sa problém dá riešiť len úzkou kooperáciou medzi rodičmi, políciou a školskými správami.
Hlavnou príčinou násilia v školách je podľa ministra školstva kríza autority, ktorá zasiahla celú spoločnosť: "Patrím ku generácii, ktorá pred tridsiatimi rokmi prispela k zrúteniu autority. V snahe oslobodiť sa z ultrahierarchizovaného systému sme asi nechtiac stratili i užitočný pojem o autorite ako takej".
Lang analyzoval i vonkajšie príčiny súčasnej vlny násilia - "divoký urbanizmus sedemdesiatych rokov" a vplyv "audiovizuálnych médií, ktoré vyznávajú násilie a propagujú prelievanie krvi".
Prvú konferenciu UNESCO venovanú násiliu v školách by mal uzavrieť 7. marca premiér Lionel Jospin.