Paríž/Londýn 7. novembra (TASR) - Viac ako 15 mesiacov po nehode, ktorá si neďaleko Paríža vyžiadala 113 mŕtvych, obnovili dnes nadzvukové dopravné lietadlá Concorde komerčné lety.
Let AF002 spoločnosti Air France vyštartoval z parížskeho letiska Charlesa de Gaulle - so 17-minútovým meškaním - o 10.47 h SEČ smerom do New Yorku, kde má po lete trvajúcom asi tri hodiny a 50 minút pristáť na letisku Johna F. Kennedyho.
Medzi 92 - väčšinou platiacimi - cestujúcimi a členmi posádky boli aj francúzsky minister dopravy Jean-Claude Gayssot a šéf Air France Jean-Cyril Spinetta.
"Po nehode som odprisahal, že opäť poletím prvým letom," povedal pred cestou zakladateľ kozmetickej spoločnosti Jean-Paul Guelain, jeden z platiacich pasažierov, ktorý podľa vlastných slov Concordom letel viac ako 200-krát. "Je to najnádhernejšie lietadlo. Nikdy som mu neprestal veriť a nebojím sa," dodal. Iná pasažierka, 67-ročná Yvonne Rollimová let označila za "dvojitú poctu" - concordom a New Yorku. "Vzdávame hold tým, ktorí zomreli 11. septembra," povedala. Concord Air France na letisku JFK privíta newyorský starosta Rudolph Giuliani.
Asi o hodinu neskôr z londýnskeho Heathrow do rovnakej destinácie vyštartoval aj Concorde spoločnosti British Airways (BA). V tomto prípade si let rýchlosťou do 2200 kilometrov za hodinu vychutnali len pozvaní pasažieri - verní zákazníci spoločnosti a skupina novinárov. Na premiérový let nastúpil aj spevák Sting, ktorý concordmi lieta 20 rokov.
Popoludní z Londýna odštartuje - tentoraz do Washingtonu - tretí Concorde. Ide o charterový let, ktorým na návštevu USA odcestuje britský premiér Tony Blair. Concordy BA obnovia komerčnú prevádzku v piatok.
Obe spoločnosti, jediní prevádzkovatelia šípovitých strojov, označili návrat concordov za prejav dôvery v leteckú dopravu po atentátoch na USA z 11. septembra, keď teroristi unesenými linkovými lietadlami vrazili do mrakodrapov Svetového obchodného centra (WTC) v New Yorku a washingtonského sídla Pentagónu. Atentáty spôsobili veľký úder leteckým spoločnostiam, ktoré z úbytkom pasažierov zápasili už predtým kvôli spomaleniu hospodárskeho vývoja.
Prevádzku concordov prerušili po tom, čo sa 25. júla 2000 tesne po štarte z Paríža zrútil stroj Air France. Pri nehode zahynulo všetkých 109 ľudí na palube a štyri osoby na zemi. Nehodu podľa vyšetrovateľov spôsobila súčiastka, ktorá na štartovaciu dráhu odpadla z predchádzajúceho lietadla. Súčiastka poškodila pneumatiky Concordu a ich časti prerazili palivové nádrže nadzvukového stroja, spôsobili požiar a nehodu. Premávku obnovili po zvýšení bezpečnostných opatrení, medzi ktorými je aj posinenie stien nádrží concordov.
Francúzska a britská vláda dohodu o vývoji nadzvukového dopravného lietadla podpísali 29. novembra 1962. Prvý skúšobný let sa uskutočnil 3. decembra 1973, prvý let s pasažiermi nasledoval 21. januára 1976. Pravidelné komerčné lety concordov sa začali koncom roku 1977, krátko po tom, čo Najvyšší súd USA zrušil zákaz newyorských úradov na lety concordov v oblasti metropoly.
Momentálne je v prevádzke 12 concordov - siedmimi lieta britská a piatimi francúzska spoločnosť.
1 2 3 4 20 ari