Vyhlásil to dnes podľa tlačovej agentúry Reuters český minister obrany Jaroslav Tvrdík.
Ľahké lietadlá L-159 vyrábajú Aero Vodochody, ktorých 35 percent vlastní pobočka spoločnosti Boeing. Cieľom ich vývoja bola modernizácia zastaraných českých leteckých síl podľa noriem NATO.
Vláda predala časť podniku, aby podporila upadajúce Aero Vodochody pomocou exportu ich produkcie, ktorý mal viesť Boeing. Opakované oneskorenia dodávok a poruchovosť však vrhli tieň pochybností o projekte. Podľa Tvrdíka musela armáda obmedziť výcvika na L-159 po tom, ako zlyhania systému prinútili v októbri dvoch pilotov núdzovo pristáť.
"Prevádzka týchto lietadiel ukazuje veľkú nespoľahlivosť a náchylnosť k zlyhaniu," vyhlásil minister na dnešnom stretnutí s najvyššími predstaviteľmi armády. "Lietadlo vyzerá byť nebezpečnejšie pre svojho používateľa ako pre potenciálneho nepriateľa."
Tvrdík sa tiež sťažoval, že kvôli neskorým dodávkam armádne letectvo doteraz dostalo len 24 z objednaných 72 lietadiel, zaplatilo však vyše 90 percent celkovej sumy. Už predtým sa Tvrdík vyjadril, že armáda nepotrebuje až 72 podzvukových lietadiel a časť z nich predá.
Ako ďalej píše agentúra Reuters, o Aero sa uvažovalo ako o hlavnom dodávateľovi lietadiel pre Slovensko, ktoré má o modernizácii svojich leteckých síl rozhodnúť tento mesiac. SR zamýšľa nakúpiť do 50 podzvukových lietadiel, namiesto nich si však môže zvoliť nadzvukové lietadlá.
Aj česká vláda má rozhodnúť v priebehu najbližších týždňov rozhodnúť o nákupe 24 alebo 36 nadzvukových lietadiel v hodnote dvoch miliárd dolárov.