Brusel 18. mája (TASR) Ministri členských štátov EÚ združení v Rade pre konkurencieschopnosť dosiahli dnes v Bruseli politickú dohodu o harmonizácii pravidiel proti nekalým, neférovým, zavádzajúcim či agresívnym praktikám obchodníkov voči spotrebiteľom.
Táto smernica predstavuje trojnásobné víťazstvo: pre spotrebiteľov, podniky i európsku ekonomiku. Neférové obchodné praktiky totiž poškodzujú spotrebiteľov i firmy vo veľkých krajinách únie, privítal dohodu komisár pre ochranu spotrebiteľov David Byrne. Smernica putuje teraz z Rady ministrov na druhé čítanie do Európskeho parlamentu, až potom ju na definitívne schválenie dostanú opäť členské štáty. Podľa Byrna bude jednoduchšie a účinnejšie brániť nekalým obchodným praktikám.
Smernica okrem iného obsahuje zoznam praktík, ktoré sú považované za neférové a teda zakázané. Ide napríklad o reklamné návnady na mimoriadne výhodné ceny výrobkov, ktoré však nie sú na sklade alebo je ich len veľmi malý počet, alebo tvrdenia, že výrobok sa predáva legálne, aj keď tomu tak nie je.
Zakázané bude aj zavádzanie, že spotrebiteľovi hrozí isté materiálne riziko, ak si nekúpi ponúkaný výrobok, ďalej označenia zdarma či bez poplatku, aj keď spotrebiteľ platí viac ako len cenu za dodanie výrobku.
Za agresívne praktiky smernica označuje napríklad opakované návštevy obchodníka v byte spotrebiteľa proti jeho vôli, či vytváranie dojmu, že zákazník nemôže opustiť obchod bez uzavretia kúpnej zmluvy.
Krajiny EÚ, kde sú už teraz pravidlá proti nekalým praktikám prísnejšie ako v novej smernici, ich budú môcť uplatňovať ešte šesť rokov po jej vstupe do platnosti.
(spravodajca TASR Robert Sermek) žab