Majetok štátnych železníc je ohniskom sporov niekoľko rokov. Najvyšší kontrolný úrad začiatkom roka 2002 zistil, že sa s ním zaobchádzalo nehospodárne. Išlo minimálne o výstavbu nadštandardných bytov v čase, keď boli vtedajšie Železnice SR v 3-miliardovej strate.
Zakrátko sa štátny podnik rozdelil na zákonom zriadené Železnice Slovenskej republiky a akciovku Železničná spoločnosť. Byty zostali domovskej spoločnosti, na dcérsku prešli okrem strategických železničiarskych vecí obrazy.
Hovorkyňa Železníc SR Nora Blašková to zjednodušene vyhodnocuje takto: "Železniciam SR patria koľajnice, signalizácia a všetko, čo súvisí s infraštruktúrou. Železničnej spoločnosti pripadli rušne, vlaky či depá."
Budovy staníc a výpravcovia sú súčasťou štátnej firmy, pokladnice si od nich prenajíma akciovka a tá zamestnáva aj sprievodcov. Komplikované počty boli vždy takzvanou doménou tohto podniku.
Zjednodušene: čo vlastní Železničná spoločnosť, a. s.
Majetok, súvisiaci s obchodnými činnosťami, pripadol Železničnej spoločnosti, ktorej stopercentným akcionárom je štát v zastúpení ministerstva dopravy. Jeho hodnota je 2,6 miliardy.
Okrem toho, ktorý súvisí s predmetom činnosti, majú navyše len umelecké diela a zbierky. Ide o obrazy, ktoré visia v kanceláriách. V úrade hovorcu ZSSK Miloša Čikovského sú za sumu 343 000 korún.
Majetok sa zatiaľ len prenajíma, v blízkej budúcnosti sa bude spoločnosť privatizovať. Čikovský: "Manažment sa snaží nastaviť ekonomické parametre tak, aby bola spoločnosť pre strategického partnera zaujímavá."
Zjednodušene: čo vlastnia Železnice SR
Železnice SR sú takisto vo vlastníctve štátu a ich majetok činí 74 miliárd korún. Jeho súčasťou sú aj školy, zdravotnícke zariadenia či požiarny zbor. Podstatnú a najkontroverznejšiu položku tvoria železničiarske byty.
Najmä tých sa chce vedenie ŽSR zbaviť. Predtým sa stavali pre manažment a riaditeľstvo a práve predaj takýchto služobných bytov je podľa riaditeľa Odboru logistiky a hospodárenia s majetkom ŽSR Jaroslava Miklu z právneho hľadiska komplikovaný.
Sú totiž vo väčšine prípadov situované v budovách, tvoriacich súčasť železničnej dopravnej cesty, ktorá nemôže byť predmetom predaja.
Kontroverzné byty
V realitnej kancelárii si možno kúpiť byt v okolí Bratislavy za 2 až 2,5 milióna korún. Podľa informácií SME je to oveľa viac ako suma, za ktorú predávajú byty železnice.
Mikla ceny špecifikovať odmieta. "Je to veľmi individuálne. Závisí od rôznych kritérií, rešpektujeme zákon," tvrdí. A dodáva, že bytov sa chcú zbaviť do konca roka.
Cenu SME odmieta zverejniť aj hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Hovorí vyhýbavo: "Ceny bytov sa stanovujú striktne podľa zákona, pričom sa zohľadňuje amortizácia bytu podľa veku."
Doteraz získali železnice predajom bytov takmer desať miliónov korún, len v rokoch 2000 až 2001 však bolo na ich výstavbu vynaložených viac ako pol miliardy.
Vtedy dostali železnice osem úverov so štátnou zárukou.
Viac ako 140 miliónov sa použilo na financovanie nových bytov, čo je v rozpore so zákonom - hoci stav nesplatených úverov bol v polovici roku 2002 viac ako 57 miliárd korún.
Nový imidž?
Obe spoločnosti sa od niekdajšieho hospodárenia v železniciach dištancujú. Železnice SR stále patria k najviac zadlženým podnikom na Slovensku - výška ich záväzkov je viac než 30 miliárd korún.
Tvrdia však, že si budujú reformami a úspornosťou nový imidž. Blašková to odôvodňuje aj zmenami vo vedení Železníc SR, Čikovský, kde figuruje mnoho známych mien zo ŽSR vmanažmente, len komentuje: "K neslávnej minulosti sa nemienim vracať a odmietam zbytočné škandalizovanie."
ZSSK
Právna forma: akciová spoločnosť, kde je 100-percentným akcionárom štát.
Základné imanie: 26,7 miliardy
Počet zamestnancov: 18 383
Hodnota majetku: 2,6 miliardy
Priemerná mzda: 16 305
ŽSR
Právna forma: spoločnosť založená zo zákona.
Základné imanie: 37,8 miliardy korún
Počet zamestnancov: 22 106
Hodnota majetku: 74 miliárd
Priemerná mzda: 16 000 korún