Irkutsk 2. novembra (TASR) - Vo vzdušnom priestore neďaleko východosibírskeho mesta Irkutsk dnes vinou pozemného riadiaceho strediska hrozila zrážka dvoch veľkých dopravných lietadiel.
Na letovú hladinu 10.600 metrov, na ktorej letelo lietadlo IL-62 z Chabarovska do Moskvy, dispečer omylom povolil vystúpiť aj druhému lietadlu TU-154 z Magadanu, ktoré dovtedy letelo o 1000 metrov nižšie.
K tragickej nehode nedošlo vďaka automatickému varovnému systému lietadiel a duchaprítomnosti pilotov, ktorí zmenili kurz. V oboch strojoch sa nachádzalo vyše 300 cestujúcich.
Vzdušný priestor v okolí mesta Irkutsk a miestne letisko, kde za posledné roky došlo k mnohým leteckým nešťastiam, majú medzi pilotmi veľmi zlú povesť a niektorí dokonca nahlas hovoria o tzv. irkutskej anomálii.
Miestne letisko je údajne postavené na mieste tektonického zlomu. Ruskí experti už dávnejšie priznali, že letisko v Irkutsku obkolesené horami je pre neskúsených pilotov pomerne náročné a už vyše desať rokov existuje projekt novej pristávacej dráhy na vhodnejšom mieste. Správy o anomálii letiska ale experti popierajú.
Od roku 1994 pri štyroch veľkých leteckých nešťastiach v okolí mesta Irkutsk zahynulo viac ako 340 osôb. Medzi najväčšie nešťastia sa zapísal pád stroja TU-154 po požiari motora a poruche hydrauliky 3. januára 1994, pri ktorom zahynulo 125 osôb.
Príčinou doteraz poslednej tragickej nehody z 3. júla 2001 nad Irkutskom boli hrubé chyby pilotáže pri klesaní lietadla TU-154 M na pristátie. Nehoda si vyžiadala životy všetkých 145 cestujúcich a členov posádky.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) dem