Rím 5. mája (TASR) - Akcie a obligácie talianskych aerolínií Alitalia, ktorým hrozí konkurz, 5. mája 2004 na milánskej burze vyradili z obchodovania. S akciami by sa až do štvrtkového zasadnutia dozornej rady nemalo obchodovať. Oznámila to burza v Miláne.
Podľa údajov milánskych hospodárskych novín Sole 24 Ore by mala dozorná rada Alitalie zvolať mimoriadne valné zhromaždenie akcionárov. Hlavný akcionár ministerstvo financií by malo Alitaliu dať pod kontrolu správcu konkurznej podstaty, ako to v decembri urobilo s kolabujúcim potravinárskym koncernom Parmalat, informovali noviny. Nie je vylúčená ani čiastočná privatizácia skupiny.
Dnes majú v Ríme pokračovať rokovania medzi manažmentom Alitalie, Berlusconiho vládou a odbormi o budúcnosti leteckej spoločnosti, ale vyhliadky na dohodu sú temné. Nebezpečenstvo, že ešte stále štátna spoločnosť Alitalia sa stane platobne neschopnou, je celkom konkrétne, varoval minister priemyslu Antonio Marzano. Počas rokovaní v Ríme sa vážne diskutovalo o možnosti masívneho prepúšťania. Talianske médiá dnes informovali, že zrušenie prinajmenšom 5 000 pracovných miest, čo je štvrtina miest v Alitalii, je nevyhnutné na sanáciu aerolínií.
Nad Alitaliou visí Damoklov meč novej vlny zamestnaneckých protestov, ktorá už minulý týždeň "divokým" štrajkom na tri dni ochromila taliansku leteckú dopravu. Odborárska organizácia Cub zvoláva ďalší štrajk a žiada angažovanie sa talianskeho prezidenta Carla Azeglia Ciampiho. "Dúfame v Ciampiho pomoc, pretože v hre sú tisíce pracovných miest," zdôraznil hovorca odborov.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.
Brusel 5. mája (TASR) - Talianska vláda nemôže leteckej spoločnosti Alitalia garantovať žiadnu ďalšiu štátnu pomoc. Do úvahy prichádzajú iné možnosti ako napríklad preklenovací úver. Takéto riešenie by aerolíniám poskytlo priestor, ako sa dostať zo svojich problémov, uviedla 5.5.2004 Európska komisia (EK). Brusel už Rímu poslal aj list, v ktorom od neho žiada informácie o záchrannom pláne leteckého prepravcu. Doteraz však EK nedostala odpoveď, uviedol jej hovorca Gilles Gantelet.
"Alitalia v minulosti už štátnu finančnú pomoc prijala, takže ďalšia podobná pomoc je v súčasnosti neprijateľná," vyjadril sa Gantelet. Taliansky kabinet poskytol aerolíniám finančnú pomoc v roku 1997. Do úvahy by teda pripadala pôžička, ktorú však Alitalia bude musieť v budúcnosti splatiť a popri tom vypracovať efektívny reštrukturalizačný plán. Svetlo do problému by mohlo ešte vniesť štvrtkové stretnutie správnej rady leteckého prepravcu, ktorá má pre svojich najväčších akcionárov pripravených niekoľko nových návrhov.
Informovala o tom agentúra Reuters.