Paríž 5. mája (TASR) - Harmonizácia pravidiel cestnej premávky je jednou z najväčších úloh rozšírenej 25-člennej Európskej únie, ktorá chce do roku 2010 znížiť počet obetí dopravných nehôd o polovicu.
"Hlavným vkladom je harmonizácia pravidiel a cestná bezpečnosť je prvkom európskeho občianstva," vyhlásil dnes v Paríži predstaviteľ francúzskych úradov pre cestnú bezpečnosť Rémy Heitz.
Podľa neho v pôvodnej 15-člennej EÚ prišlo pri dopravných nehodách každý rok o život 40.000 ľudí, ďalších 1,7 milióna utrpelo zranenia. Vodiči z desiatich nových krajín sú pritom ešte horší žiaci. Pre odborníkov je preto súrnou nevyhnutnosťou zjednotiť zákony v priestore, kde je mobilita čoraz väčšia, podčiarkol Heitz.
V tejto súvislosti spomenul, že v deviatich štátoch únie nie je napríklad v rozpore s pravidlami cestnej premávky držať počas jazdy v ruke mobilný telefón. Väčšina krajín tiež povoľuje šoférovať jednou rukou, Švédsko však nie.
Tri pôvodné krajiny únie, Írsko, Veľká Británia a Luxembursko, povoľujú jazdu s maximálnym množstvom alkoholu v krvi 0,8 promile. V Belgicku, Francúzsku a Nemecku je to 0,5 promile, vo Švédsku 0,2 promile a v niektorých nových členských krajinách, vrátane Estónska a Slovenska, je tolerancia nulová.
Podobné rozdiely pretrvávajú aj v maximálnej povolenej rýchlosti. Prezident francúzskej automobilky Rénault Louis Schweitzer podporuje ustanovenie spoločných rýchlostných obmedzení, podľa neho by to bolo racionálne.