Bratislava 29. apríla (TASR) - Pri privatizačných tendroch dvoch letiskových spoločností v Bratislave a Košiciach, ktoré spravuje Slovenská správa letísk (SSL), budú rezortu dopravy radiť dvaja medzinárodní poradcovia. Ich výber v zmysle zákona o verejnom obstarávaní by sa mal zavŕšiť do konca roku 2004.
Následne v roku 2005 rezort dopravy v prípade každej letiskovej spoločnosti samostatne vypíše tender na výber strategického investora. Oba tendre by mali byť uzatvorené a víťazi vyhlásení do konca budúceho roka, informoval TASR generálny riaditeľ SSL Jaroslav Mach. Oba privatizačné procesy budú prebiehať súbežne.
V súčasnosti najväčší záujem u investorov vzbudzuje bratislavské Letisko M. R. Štefánika. O jeho privatizáciu prejavili záujem Austria Airlines a Flughafen Wien AG, ale aj argentínska a thajská spoločnosť. Záujem thajskej spoločnosti šéf SSL Mach osobitne víta. O košické letisko sú zatiaľ dvaja záujemcovia, ale boli i takí, čo už pri predbežných rokovaniach venovali rovnakú pozornosť obom letiskám súčasne, spresnil na štvrtkovej tlačovej konferencii minister dopravy Pavol Prokopovič.
Celý proces transformácie veľkých a malých slovenských letísk vychádza z vládou prijatého materiálu Transformácia SSL. Dokument v budúcnosti uvažuje so samostatným štatútom jednotlivých letísk tak, že od 1. mája 2004 začnú fungovať dve samostatné letiskové spoločnosti - Bratislavské letisko a Košické letisko, čo bude prvý krok procesu transformácie. O rok na to vzniknú tri samostatné letiskové spoločnosti Poprad, Sliač a Piešťany ako letiská regionálneho charakteru. Po transformácii dvoch veľkých letísk na akciové spoločnosti bude transformačný proces postupovať štandardným postupom - tendrom na výber strategického investora.
Štatút obchodnej spoločnosti určuje, že strategický investor, ktorý získa rozhodujúci podiel v Bratislavskej letiskovej spoločnosti, nebude môcť prioritný infraštruktúrny majetok predať, založiť ani prenajať. Ak investor skončí v tejto spoločnosti s podnikaním, bude povinný ho predať štátu, čím sú poistené záujmy SR. Prokopovič odmietol špecifikovať, koľko bude strategický podiel predstavovať a práve preto rezort dopravy vyberie poradcu z renomovaných firiem, ktorého zaplatí budúci strategický investor, nie štát. Podľa ministra pôjde o investora, ktorý pri zhodnotení situácie a perspektív letísk v Bratislave a Košiciach oznámi, čo je strategický podiel a koľko investor musí investovať, aby sa mu oplatilo podnikať, teda nielen kúpiť a očakávať zisk. "Zo 100-% balíka predáme toľko percent, aby strategický investor bol motivovaný investovať a podnikať na letisku Bratislava a Košice," spresnil minister. Aj Mach očakáva, že "investor prinesie kapitál, zmodernizuje letisko, možno vybuduje aj nový terminál, ale určite sa zvýši náročnosť na prístup pracovníkov. Musíme sa pripraviť na to, že z Bratislavy sa stáva medzinárodné letisko". Už v súčasnosti denne odlieta z Bratislavy 30 letov a ročne prepravíme 700 000 pasažierov, do dvoch rokov to bude milión klientov, predikuje riaditeľ. Na zapojenie miest a VÚC do transformácie spomínaných regionálnych letísk Prokopovič povedal: "Nedokážeme v terajšej situácii odhadnúť, čo to bude ten strategický podiel, či bude 45 % stačiť, či 51 %, či 60 %. Jednoznačne deklarujeme, že jednak mestá a jednak VÚC dostanú - pokiaľ to nebude v rozpore so zákonom - tento podiel."