BRATISLAVA 29. apríla (SITA) - Budúci strategickí investori do bratislavského, ale aj košického letiska, nebudú môcť nakladať s prioritným infraštrukturálnym majetkom, ako sú napríklad pristávacie dráhy. To znamená, že ho investor nebude môcť predať, alebo založiť. "V prípade, že by sa stiahol z podnikania v letisku, tento majetok by musel odpredať späť štátu," uviedol vo štvrtok na tlačovej besede minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Už v sobotu 1. mája vzniknú samostatné letiskové spoločnosti pre bratislavské a košické letisko, následne sa začne s výberom poradcu pri výbere strategického investora. "Poradca bude musieť preukázať, že za posledných 10 rokov už v takýchto prípadoch radil," uviedol Prokopovič. Ako dodal, poradcu zaplatí strategický investor.
Poradca podľa šéfa rezortu dopravy pomôže definovať strategický podiel, ktorý by sa investorovi predal. Tento podiel by mal investora motivovať aj investovať a nielen očakávať zisk z prevádzky letiska. Podľa riaditeľa sekcie civilného letectva Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Branislava Kvasnicu bude v prípade bratislavského letiska investor pravdepodobne musieť postaviť ďalší terminál, ktorý by v horizonte 5 až 10 rokov vyriešil problém hodinovej špičky. Súčasná kapacita letiska je síce 700 tis. pasažierov ročne, avšak práve hodinová špička sa už blíži k hrane zvládnuteľnosti. "V krátkej dobe sa tiež budú prestavovať už existujúce priestory," dodal. Pri hľadaní strategického investora sa budú podľa Kvasnicu venovať aj otázke letiskových poplatkov. Tie by mohli klesnúť, ak sa zvýši objem prepravy, ale následne môžu v dôsledku investícií opäť vzrásť. Poradca tiež pomôže určiť podiely v letiskových spoločnostiach, ktoré prejdú na vyššie územné celky (VÚC) a mestá. "Nevieme, čo nám navrhne ako strategický podiel, môže to byť v Bratislave a Košiciach rozdielne, takže teraz ťažko povedať, čo by dostala samospráva," uviedol Prokopovič. Podmienkou však bude aj to, aby takýto prevod nebol v rozpore so zákonom. Ako príklad uviedol privatizáciu podnikov Slovenskej autobusovej dopravy, kde Protimonopolný úrad SR upozornil, že VÚC nesmú v SAD získať podiel, keďže riadia legislatívu v dotknutých regiónoch.
Letiska v Sliači, Poprade a Piešťanoch, ktoré sa pretransformujú na letiskové spoločnosti v budúcom roku, sú definované ako regionálne. Podiel samosprávy a miest v týchto spoločnostiach bude výrazne vyšší. Podľa Prokopoviča si štát pravdepodobne nechá len menší podiel na začiatok, určite však nie strategický. "Bude to skôr kontrolný podiel, aby sa to tam hneď po prevode bezhlavo nepredávalo," uviedol.
Tender na výber strategického investora sa uskutoční súbežne pre obidve letiská. Podľa Prokopoviča je záujem o bratislavské letisko značný, a to napríklad aj zo strany viedenského letiska vo Schwechate, leteckej spoločnosti Austrian Airlines, ale aj argentínskej a taiwanskej spoločnosti. V prípade košického letiska prejavili vážnejší záujem dve spoločnosti, náznaky sú však aj zo strany leteckých a letiskových spoločností z východnej Európy. Nový terminál košického letiska by mal byť odovzdaný do užívania už koncom septembra, podľa Prokopoviča sa však už od 1. júna bude využívať príletová časť.