Aktivisti paneurópskej platformy Kampaň za parlamentnú reformu (CPR) žiadajú napríklad zásadné reformy vo fungovaní europarlamentu. Medzi najznámejšie požiadavky patrí snaha o zrušenie troch pracovných miest EP - v Bruseli, Štrasburgu a Luxemburgu a ustanovenie jediného centra v Bruseli. Žiadajú aj revíziu pravidiel o vyplácaní cestovného a diét poslancom.
Platforma CPR vznikla v marci 2001 zakladajúcim aktom deviatich poslancov. Dnes je jej členom 91 europoslancov z celého politického spektra zastúpeného v europarlamente a takmer zo všetkých členských krajín.
Proti snahám signatárov iniciatívy za centralizáciu práce európskych inštitúcií sa stavia francúzska vláda. Ministerka pre európske otázky Claudie Haigneréová v utorok predčasne ohlásila oficiálnu stratégiu francúzskej vlády na udržanie parlamentu v Štrasburgu. Podľa jej slov je tento fakt zakotvený v Amsterdamskej zmluve z roku 1997.
Francúzska vláda aj prostredníctvom ministra zahraničných vecí Michela Barniera prešla touto novou stratégiou do protiútoku: v oficiálnom dokumente, ktorý Paríž zverejní v najbližších dňoch, navrhne, aby sa zasadania parlamentu v Štrasburgu predĺžili o jeden deň - na piatok. Francúzska vláda, pre ktorú je sídlo parlamentu v Štrasburgu symbolom "plurality európskych inštitúcií na rôznych miestach a symbolom boja proti centralizácii inštitúcií", si je podľa Haigneréovej vedomá nedostatkov mesta.
Medzi prvé patrí relatívne problematické spojenie s hlavnými mestami členských štátov EÚ, čo sa ešte viac skomplikuje po prvomájovom rozšírení. Francúzska vláda spolu s mestom Štrasburg sa preto rozhodli subvencovať letecké spojenie do Mníchova, ktoré funguje od apríla.
Okrem toho sa bude vláda snažiť o urýchlenie stavebných prác vysokorýchlostnej železnice TGV na trati Paríž-Štrasburg. V roku 2007, po dokončení prvej fázy trate, by mala cesta vlakom zo Štrasburgu do Paríža trvať dve hodiny a 10 minút, namiesto súčasných štyroch až piatich. V roku 2011 po dokončení celého projektu by cesta nemala presiahnuť hodinu a 50 minút.
Podľa ministerky Haigneréovej by otázky spojené s vysokými nákladmi sťahovania parlamentu z jedného miesta na druhé nemali byť v posudzovaní udržania EP v Štrasburgu rozhodujúce. "V Európe existuje mnoho projektov, ktoré pôsobia zbytočne nákladne. To je cena, ktorú platíme za taký ambiciózny projekt. Štrasburg ako mesto predstavuje európsky ideál, za ktorý sme ochotní obetovať trochu pohodlnosti," vyhlásila.
V kuloároch parlamentu sa medzi frankofónnymi poslancami zatiaľ diskutuje o protiiniciatíve anglosaským a holandským odporcom Štrasburgu ako sídla europarlamentu. Podľa nemenovaného francúzskeho poslanca Európskej ľudovej strany "by sme mali žiadať, spolu s Nemcami, aby sa jediným pracovným miestom parlamentu stal Štrasburg."
(spolupracovník TASR Michal Havran ml.) pel