
Na snímke vľavo roluje na štartovaciu dráhu posledné lietadlo L-39 košickej Výcvikovej základne
Foto: Svätopluk Písecký - TASR
Košice 15. apríla (TASR) - Posledné vojenské cvičné lietadlo L 39 Albatros Výcvikovej letky Vojenskej leteckej akadémie (VLA) gen. Milana Rastislava Štefánika v Košiciach odletelo v štvrtok predpoludním z košického letiska na vojenské letisko v Sliači.
Na snímke vpravo posledný štart lietadla L-39 košickej Výcvikovej základne VLA
Foto: Svätopluk Písecký - TASR
Odlet posledného Albatrosu z Košíc je neoficiálnym ukončením dva a pol ročného pôsobenia Výcvikovej letky VLA, ktorá oficiálne skončí činnosť 31. augusta. Ako uviedol rektor akadémie Peter Kandráč, ide zároveň o ďalší z krokov v transformácii školy, ktorá po vyše 30- ročnej existencii má v tomto roku splynúť s košickou Technickou univerzitou (TU).
Lietadlo bude v stave Vzdušných síl SR a naďalej bude plniť na Sliači úlohy v príprave pilotov a na ich kondičné jazdy, informoval Kandráč. Dodal, že zákon o splynutí VLA a TU by mal schváliť parlament v máji.
Na snímke vľavo posledné pózovanie členov letky na rozlúčku
Foto: Svätopluk Písecký - TASR
Počas slávnostného nástupu pred odletom lietadla príslušníci Výcvikovej letky neskrývali nostalgiu. Jej veliteľ Peter Fianta vyjadril rozčarovanie nad tým, že o ich skúsenosti zatiaľ vedenie rezort obrany neprejavilo záujem. "Koncom augusta zrejme vyzlečieme uniformy, podáme si ruky a rozídeme sa po Slovensku" - povedal pilot. Fianta zároveň potvrdil, že odletom posledného lietadla L-39 končí definitívne nielen výcvik vojenských pilotov v Košiciach, ale po 13 rokoch aj činnosť legendárnej slovenskej i česko-slovenskej akrobatickej letky Biele Albatrosy, ktorú tvorili inštruktori a piloti letky.
Na snímke vpravo posledné lietadlo L 39 pred odletom z Košíc a vpravo detail odznaku pilota legandárnej letky Biele Albatrosy, ktoré sa stali od 15. apríla 2004 minulosťou
Foto: Svätopluk Písecký - TASR
Stroj L-39, ktorý odletel na Sliač s pilotmi Bohumírom Barošom a Fiantom, je najmodernejším Albatrosom na Slovensku. Vyrobili ho v roku 1973 a vystriedalo sa na ňom 331 pilotov. Nalietal vyše 4000 hodín, čo znamená, že 40-krát obletel zemeguľu.
Výcviková letka VLA mala v zostave šesť podzvukových cvičných lietadiel L-39 Albatros. Zvyšných päť, ktorým skončila technická životnosť, je v súčasnosti v "generálke" v Leteckých opravovniach v Trenčíne.
Na snímke vľavo posledné lietadlo L-39 s najmodernejším vybavením, ktoré z Košíc odletelo, v popredí je model jednej z bojových stíhaček Mig-15, ktoré v apríli pred 50-timi rokmi (1954) pristáli ako prvé prúdové lietadlá na košickom letisku
Foto: Svätopluk Písecký - TASR
Podľa pamätníkov, ktorí prišli na rozlúčkový let, boli obdobia, keď v Košiciach bolo niekoľko desiatok Albatrosov. Posledným odletom stroja L-39 si zároveň pripomenuli 50. výročie pristátia prvých lietadiel MiG 15 v roku 1954, kedy dokončili v Košiciach letisko.