Konštatuje to dnešné vydanie ruského denníka Moskovskij komsomolec s tým, že osem sekcií vraku dokumentuje dôsledky explózií. Príčiny však ukrýva prova ponorky, ktorá je zatiaľ stále na dne Barentsovho mora.
Vyšetrovatelia hľadajú aj tzv. čierne skrinky ponorky. Tie však na rozdiel od lietadiel sú celkom inej konštrukcie a pravdepodobne vyšetrovateľom nijako nepomôžu.
Magnetofónový záznam sa spúšťa až na pokyn veliteľa ponorky a povely sa potom zaznamenávajú na obyčajnú pásku, ktorá pri požiari pravdepodobne navyše zhorela. Druhá "čierna skrinka" funguje podľa denníka Moskovskij komsomolec na princípe telexu a údaje o pohonných mechanizmoch ponorky zaznamenáva raz za 15 minút. Nenesie však informácie o kurze a hĺbke ponoru ponorky.
"Prvá sekcia - to je kľúč k rozlúšteniu tajomstva," poznamenáva ruský denník a pripomína výroky veliteľa ruského námorníctva Vladimira Kurojedova z 15. augusta 2000 o možnej stope po zrážke s iným plavidlom. Kurojedov vtedy zverejnil fotografiu z videozáznamu, na ktorej bola v oblasti provy zreteľná 40 centimetrov široká a 20 metrov dlhá stopa. K tejto fotografii sa neskôr už kompetentné orgány nevrátili.
Príbuzní obetí podľa denníka Moskovskij komsomolec neveria, že sa skutočná príčina havárie zistí a že sa o nej verejnosť dozvie. Jediná nádej zostáva, že telo práve ich príbuzného sa podarí nájsť a identifikovať.
"Môžu povedať pravdu, ak budú chcieť, ale môžu si aj zachraňovať svoje stoličky," tvrdí Dmitrij Rudakov, brat veliteľa štvrtej sekcie ponorky Andreja Rudakova. Námorníctvo pozostalých údajne o ničom neinformuje a nikto nevie, kedy a kde budú môcť námorníkov identifikovať. "Všetky správy sa dozvedáme z televízie," dodáva Dmitrij.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) np