Známych ľudí i ľudí pohybujúcich sa pri reklame sme sa spýtali:
1. Čo urobíte, keď sa v televízii začne reklama? Prepnete na iný kanál, vypnete televízor, idete si uvariť čaj alebo reklamný blok sledujete?
2. Viete si spomenúť na reklamu alebo druh reklamy, ktorú môžete považovať za dobrú, remeselne zvládnutú, dokonca takú, ktorá je vtipná, má švih aj inteligentnú pointu?
3. Máte k niektorej reklame alebo typu reklám vyslovene negatívny vzťah? Urážajú dokonca niektoré váš vkus?
FEDOR FLAŠÍK, reklamný manažér
1. „Momentálne radšej prepnem na iný program, ako by som mal sledovať reklamu.“
2.,3. „V poslednom čase je to veľmi bezfarebné, konzumné, bez citu. Kedysi sa mi páčili reklamy, ktoré robili moskovské reklamné agentúry, videl som ich asi pred dvoma rokmi na jednom festivale v Brne a boli vynikajúce. Inak je to veľmi priemerné, podľa mňa sa nič výnimočné v oblasti reklamy neudialo. Slovenská reklama je podľa mňa katastrofa.“
PETER PIŠŤANEK, spisovateľ
1. „Nesledujem, prepnem program a prejdem všetky kanály až do konca, takže mi vždy utečie pár prvých minút z filmu, ktoré nasledujú po tej reklame. Na reklamy sa pozerám len dodatočne, v programoch ktoré sú venované najkreatívnejším, tie sa mi páčia.“
2. „V poslednom čase bolo niekoľko dobrých reklám na autá.“
3. „Nebaví ma pozerať sa na ženy vychvaľujúce hygienické vložky.“
ANDREA VADKERTI, mediálny poradca súkromnej spoločnosti
1. „Prepnem na iný kanál.“
PAVOL RUSKO, spolumajiteľ TV Markíza, politik
1. „Ak som pri televízii – a to je dosť zriedka – tak keď ide reklama, zostávam. Pretože väčšinou som už po celom dni taký uťahaný, že sa mi nechce míňať energiu na to, aby som vstal a šiel si niečo uvariť.“
2. „V poslednom čase sa mi páčili napríklad reklamy na Slovenskú poisťovňu so slonom alebo predvianočné reklamy na Globtel.“
3. „Nevkusná? To nepoviem, nahneval by som klienta. Ale jedna reklama ma pobavila – ‘IRB, banka, v ktorej je jasno‘. Na druhý deň už bolo jasno celkom – pod nútenou správou.“
MILAN MARKOVIČ, humorista
1. „Nevybrali ste si vhodného. Už dávnejšie sledujem na obrazovke predovšetkým teletext. Pár programov týždenne si nahrám a pozriem vtedy, keď mám čas. Sem-tam dokonca aj niečo z toho archivujem. S reklamou teda prakticky neprichádzam do kontaktu. Ak sa tak aj výnimočne stane, sám seba si príliš vážim na to, aby som jej venoval čo len zbežnú pozornosť. Deväťdesiat deväť percent reklamnej produkcie sú nevýslovné stupídnosti.“
2. „Kedysi som si na zahraničných kanáloch pozrel pár relácií zo seriálu Najvtipnejšie reklamy sveta – tak nejako sa to volalo. Tam sa naozaj niečo dalo nájsť. Dnes však nemám čas ani na to.“
3. „Reklama nemá koho uraziť. Dospelý divák, čo ju sleduje či dokonca vyhľadáva, je náramne jednoduchý človek, ktorého vkus je na úrovni výrobcu umelého vodopádu. Ostatní sú buď deti, alebo sociológovia. Zvyšok sveta reklamu zo svojich záujmov vynecháva. Takže naozaj nemá koho uraziť.“
GABRIEL PALACKA, pokladník politického subjektu
1. „Snažím sa prepínať.“
2., 3. „Takmer všetky sú nevkusné, najmä tým, že sú primitívne a opakujú sa stále donekonečna. Na nejakú vtipnú reklamu si nespomínam, jedine z relácií, ako bol napríklad Reklamátor.“
IVETA LEDEREROVÁ, módna návrhárka
1. „Ako kedy a ako na ktorej stanici, niekedy ju sledujem.“
2. „Reklama jednej telefónnej spoločnosti, ktorá určite oslovila tých, koho mala – mladých ľudí.“
3. „Nepáčia sa mi reklamy, ktoré niečo silne vnucujú, či už je to tovar, alebo myšlienka. Agresívnym vnucovaním nedajú priestor konzumentovi, aby si sám spravil úsudok a vybral si.“
Autor: MONIKA ŠUSTEKOVÁ