Rudolf Biermann si v marci 2001 prebral medzi pätnástkou osobností Slovenska Krištáľové krídlo za rok 2000 v kategórii divadlo a film. Odovzdal mu ju dnešný podpredseda ANO Ľubo Roman. Romanov stranícky šéf Rudolf Chmel v roku 2003 prikázal vykonať kontrolu finančných prostriedkov, poskytnutých na film Jánošík, produkovaného Biermannom. FOTO -TASR
Od septembra minulého roka sa mala na ministerstve kultúry uskutočňovať kontrola využitia štátnych peňazí, poskytnutých na film Jánošík. Podľa riaditeľky sekcie médií a audiovízie ministerstva Zuzany Mistríkovej ju inicioval minister Rudolf Chmel. Podľa našich zistení sa však činnosť odboru kontroly ministerstva v tej veci ani nezačala. Denníku SME to potvrdil riaditeľ odboru rezortnej kontroly Karol Vavrinec.
Sumu vo výške 65 miliónov korún na nakrúcanie filmu získala od zložiek ministerstva kultúry spoločnosť Charlies, s. r. o., s jediným spoločníkom a konateľom Rudolfom Biermannom. V tom čase bol ministrom Milan Kňažko.
Dokumenty kompletizovali 7 mesiacov
Finančnú kontrolu brzdí slabá spolupráca tejto spoločnosti s ministerstvom. Odbor kontroly na ministerstve môže konať až potom, čo svoje urobí sekcia ekonomiky. Tá si od spoločnosti Charlies vyžiadala podklady k projektu Jánošík koncom septembra.
"Žiaľ, zistili sme, že tá spoločnosť nesplnila podmienky zmluvy a nepredložila riadne zúčtovanie," povedal nám zdroj z odboru kontroly.
Zuzana Mistríková to spresnila: "Vyúčtovania sa nedotýkali len projektu Jánošík, sekcia ekonomiky preto požiadala predkladateľa projektu o prepracovanie vyúčtovania so zvlášť vyčíslenými jednotlivými projektmi."
Tie boli na ministerstvo doručené až koncom januára tohto roka. "V týchto dňoch sa vykonáva vecná kontrola predložených podkladov, ktoré sa potom posunú odboru kontroly," povedala Mistríková.
Od rozhodnutia ministra uplynulo medzitým 7 mesiacov.
V Charlies sa pracuje len náhodou?
Podľa slov Zuzany Mistríkovej inicioval minister kontrolu, "keď došlo k problémom s ďalšími koproducentmi filmu Jánošík".
Film je napriek veľkej finančnej podpore štátu nakrútený len sčasti a podľa informácií denníka SME od projektu odskočil avizovaný nový koproducent.
"Tým pádom neprišli peniaze, ktoré mali byť na ten film určené," povedala nám pracovníčka spoločnosti Charlies pani Kováčová. Aj podľa slov pracovníka odboru rezortnej kontroly, ktorého meno máme v redakcii, "má firma vraj nejaké finančné ťažkosti".
Pracovníčke Charlies pani Kováčovej sa redaktori SME vydávali aj za veriteľov, ktorí chcú do firmy poslať žiadosť o prefaktúrovanie peňazí.
"Pošlite to obyčajným listom," povedala nám. "Lebo náhodou sa ten lístok o doporučenej zásielke stratí, lebo nik tu nie je, ja som tu len náhodou, nie pravidelne. A pán Biermann už vôbec nie. Ten je tu tak raz za dva týždne. A okrem toho tu nie je žiadny zamestnanec."
Podľa pani Kováčovej je veriteľov voči firme viac.
Zuzana Mistríková z ministerstva kultúry má podobné informácie: "Viem, že sú tam ešte nejaké záväzky, ktoré neboli spoločnosťou vyrovnané ľuďom, čo sa na tom filme nejakým spôsobom podieľali."
Konkurz? Či len problémy?
Pravdivá legenda o Jurajovi Jánošíkovi a Tomášovi Uhorčíkovi - na tento titul žiadala spoločnosť Charlies oných 65 miliónov - má teda nejasnú budúcnosť.
Jediná zamestnankyňa Charlies, s. r. o., Kováčová to vidí takto: "Čakáme na uznesenie sudkyne, že súhlasí s nejakým vyrovnaním, a ak to nevydá, tak asi pôjdeme v apríli do konkurzu."
Rudolf Biermann ako konateľ a jediný spoločník taký scenár pre SME radikálne poprel: "To vám kto povedal? Pani Kováčová? To sa musela mýliť."
Viac sa s nami o filme Jánošík odmietol telefonicky zhovárať.
Ministerstvo chce zachraňovať
Tí, čo časť nakrúteného filmu Jánošík producenta Rudolfa Biermanna videli, hovoria, že ide o umelecký skvost. Za 65 miliónov však zatiaľ nie je nakrútená ani polovica.
Zuzana Mistríková si vie predstaviť, že po vyriešení kontrolných vecí "by sme ako ministerstvo boli prostredníkom, iniciátorom v hľadaní investora". Nemá presné analýzy, koľko iných ako štátnych prostriedkov išlo doteraz do projektu, určite však vie, že to bola menšina.
Film by sa mal teda dokončiť. Biermann hľadal investora aj v zahraničí, ministerstvo si vie predstaviť pomôcť v hľadaní investora v Poľsku.
Mistríková: "Malo by byť aj záujmom vlastníka autorských práv, aby film nezostal v zásuvke a mal by spraviť všetko pre to, aby sa na to našiel nový investor alebo človek, ktorý by bol schopný pokračovať v tom, čo on začal."