Rosľakovo 21. októbra (TASR) - Vrak ruskej ponorky Kursk sa dnes spolu s vlečnou loďou Giant 4 a sústavou prídavných pontónov presunul bezprostredne pred plávajúci dok vojenského opravárenského závodu v Rosľakove na severe Kolského polostrova.
Poslednou etapou transportu bude ukotvenie sústavy s Kurskom v doku s presnosťou na centimetre a uloženie ponorky na špeciálny podstavec. Plávajúci dok vojenského závodu v Rosľakove s rozmermi 300 krát 300 metrov patrí medzi niekoľko najväčších v Rusku a je schopný prijímať aj najväčšie existujúce plavidlá, vrátane tankerov.
Záverečná operácia v plávajúcom doku v Rosľakove je podľa ruského námorníctva z hľadiska technickej náročnosti porovnateľná s vyzdvihnutím ponorky z morského dna na hladinu. Po upevnení ponorky budú postupne demontované pomocné pontóny a 26 lán, ktoré spájajú Kursk s vlečnou loďou Giant 4.
Správy o tom, ako dlho budú práce v doku prebiehať, sa rozchádzajú. Podľa ruského námorníctva demontáž pontónov a vlečnej lode zaberie niekoľko dní. Do Rosľakova sa však už dnes z Moskvy vydal ruský generálny prokurátor Vladimir Ustinov s tým, že v pondelok sa chce zúčastniť na obhliadke vraku ponorky. Atómová ponorka Kursk, v ktorej je stále uväznená väčšina tiel 118 obetí nehody, je hlavným dôkazovým materiálom v rámci vyšetrovania havárie plavidla z 12. augusta 2000 počas vojenského cvičenia.
Spolu s prokurátorom Ustinovom bude v Rosľakove prítomný hlavný vojenský prokurátor Michail Kislicyn a ďalších asi 40 vyšetrovateľov, expertov z oblasti pyrotechniky a súdneho lekárstva. Ešte pred vyzdvihnutím ponorky Kursk z dna Barentsovho mora prezident Vladimir Putin vyhlásil, že vyšetrovatelia budú mať pri obhliadke ponorky prednosť pred predstaviteľmi námorníctva.
Poslednú etapu transportu ponorky Kursk v Kolskom zálive sprevádzala séria technických a konštrukčných problémov. Do mestečka Rosľakovo v oblasti správneho strediska Murmansk priplával Giant 4 s Kurskom už od 8. októbra. Až tam sa ale prišlo na to, že na mieru vyrobené gigantické pontóny musia byť dodatočne upravené a zvýšená ich nosnosť. V dôsledku explózií na palube ponorky vlani v auguste sa čiastočne zmenil jej tvar, a preto nevyhovoval tvar pontónov ani systém uchytenia.
Montáž pontónov k vlečnej lodi Giant 4 a ponorke Kursk bola potrebná na zníženie hĺbky ponoru celej sústavy z 21 na 14 metrov pred vstupom do plávajúceho doku. Vyložením prebytočného materiálu z lode Giant 4 o váhe asi 500 ton sa podarilo ponor sústavy znížiť ešte o ďalších 50 centimetrov na 13,5 metra.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) lb