Murmansk 20. októbra (TASR) - Novým technickým problémom čelia holandskí a ruskí experti v severoruskom mestečku Rosľakovo, kde už dnes mal prebehnúť posledný transport ponorky Kursk do doku miestnej vojenskej továrne.
Vďaka dvom pontónom pripevneným k vlečnej lodi Giant 4 a ponorke Kursk sa podarilo znížiť hĺbku ponoru celej sústavy z 21 na necelých 14 metrov, technici sa však obávajú toho, že pred zavedením ponorky do 1,5 kilometra vzdialeného plávajúceho doku nie je žiadna rezerva.
Ako dnes informoval hovorca ruskej Severnej flotily Vladimir Navrockij, po rannej mimoriadnej dvojhodinovej porade bolo rozhodnuté vyložiť z vlečnej lode Giant 4 asi 500 ton prebytočných zariadení, a tým znížiť ponor a vytvoriť rezervu.
Kým hlavné obavy ruskej verejnosti i expertov smerovali k samotnému vyzdvihovaniu ponorky v Barentsovom mori z hĺbky 108 metrov, séria komplikácií sa prejavila až v poslednej fáze transportu ponorky v Kolskom zálive. Niektorí experti sa obávali, či pri zdvíhaní vraku z morského dna vydržia úchytky na trupe ponorky a či bude dostatočná kapacita 26 lán.
Do mestečka Rosľakovo v oblasti správneho strediska Murmansk priplával Giant 4 s Kurskom už od 8. októbra. Až tam sa ale prišlo na to, že na mieru vyrobené gigantické pontóny nevyhovujú a musia byť dodatočne upravené. V dôsledku vlaňajších explózií na palube ponorky sa čiastočne zmenil jej tvar, a preto nevyhovoval tvar pontónov ani systém uchytenia.
Spolu s tým sa objavili pochybnosti o kapacite hlavných pontónov, preto na každý z nich pripevnili ešte dva menšie prídavné pontóny. Vzhľadom na to, ponorka Kursk sa oproti výpočtom ukázala o 800 ton ľahšou, chyba nastala pravdepodobne už pri projektovaní pontónov, ktoré na objednávku holandskej spoločnosti v rekordných termínoch vyrobili v ruských lodeniciach.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) vr