Kyjev 16. októbra (TASR) - Tisícky ukrajinských žien majú jediný sen - vydať sa za cudzinca, ktorý svojím bankovým kontom zaženie všetky nočné mory o chudobe a neistote.
Ekonomika voľného trhu v tejto bývalej sovietskej republike im už ponúka riešenie - zoznamovacie agentúry, ktoré lákajú mužov zo Západu s prísľubom krásnej a pozornej manželky, rastú ako huby po daždi.
"Mala som niekoľko priateľov a raz som bola vydatá, no po čase sa z každého vykľul opilec, neschopný doniesť domov slušný plat. Teraz chcem niečo iné. Rozhodla som sa vydať za Američana," hovorí 28-ročná knihovníčka Oxana z Kyjeva.
Poslala svoje osobné údaje do jednej z agentúr a už aj dostala niekoľko desiatok ponúk. "Hľadám finančné zabezpečenie, pretože Ukrajina nie je miestom pre založenie rodiny," tvrdí Oxana, ktorú v jej úsilí vydať sa na Západ podporuje celá rodina i priatelia.
Niektoré agentúry majú v ponuke údajne až 20.000 vydajachtivých Ukrajiniek, o ktoré je v zahraničí veľký záujem. Dokladá to i tvrdenie manažéra medzinárodnej zoznamovacej agentúry A Foreign Affair, Andrija Godlevského: "Ženy už týždeň po uverejnení ich inzerátu na našej webovej stránke dostanú do 30 ponúk."
Reštaurácie, bary a divadlá sa v Kyjeve len tak hemžia postaršími zahraničnými nápadníkmi v spoločnosti oveľa mladších neviest, ktoré sa snažia spoznať za pomoci tlmočníka.
Najväčším tromfom ukrajinských žien je ich povesť "žienok domácich", ktoré sa vôbec nestarajú o budovanie vlastnej kariéry. Na Ukrajine totiž stále prevláda názor zo socialistických čias, podľa ktorého je feminizmus namierený voči rodine a mužom.
"Z našich žien srší ženskosť, krehkosť a neha. A nezáleží im príliš na mužovom výzore - starý, mladý, pekný, škaredý - všetko jedno. Nie sú emancipované a nemajú prehnané ambície," vychvaľuje svoj "tovar" kyjevská agentúra Russian Wife.
Mnohé ženy sa na Ukrajine vydávajú a majú deti do 25 rokov. Väčšina z nich patrí ku skupine obyvateľstva s nízkymi príjmami, keďže na ženy dolieha súčasná ekonomická kríza oveľa viac než na mužov. Najväčšie percento nezamestnaných tvoria podľa oficiálnych štatistík práve ženy.
Sny o lepšom živote v zahraničí navyše prifarbujú západné reklamy a seriály o úspešných priateľov a kolegov, žijúcich v zahraničí, ktoré ostro kontrastujú s šedivou realitou ošarpaných ukrajinských panelákov.
Kľúčom k úspešnému "biznisu" je krása a príjemný vzhľad. Zlá angličtina dievčat a žien nie je až tak na prekážku - preklad listov a tlmočenie telefonátov a stretnutí totiž zabezpečuje množstvo tlmočníkov a prekladateľov.
Nádherná blondína s dlhými nohami, perfektnou angličtinou prípadne s vyšším vzdelaním je najideálnejšou nevestou, taká sa však až tak často nevidí. "Krása je najdôležitejšia, o tučnejšie ženy napríklad nie je veľký záujem," vysvetľuje Godlevskij.
Zamestnanci agentúr získavajú zákazníčky prostredníctvom inzercie a letákov, ktoré rozdávajú na uliciach či baroch. Mnohé agentúry sa živia aj predajom adries sľubných neviest.
Russian Wife ponúka napríklad jednu adresu za približne 20 dolárov, no klient môže dostať polovičnú zľavu, ak si kúpi viac ako 50 adries. Agentúry zároveň sprostredkúvajú posielanie kvetov či menších darov, vybavujú víza a postarajú sa o klienta v prípade, že sa rozhodne spoznať svoju krásku priamo na Ukrajine.
Väčšie agentúry organizujú tzv. masovky - skupina 30 až 40 mužov sa má možnosť stretnúť s niekoľkými stovkami ukrajinských žien vo viacerých mestách Ukrajiny a Ruska.
"Garantujeme vám stretnutie so stovkami krásnych žien... Na každého muža pripadne v priemere 10 až 25 žien," sľubuje na svojej internetovej stránke agentúra Anastasia. Dvojtýždňový pobyt v Kyjeve, ktorý zahŕňa tri veľké stretnutia tohto druhu, stojí približne 3000 dolárov. "Nečakajte však sexuálna orgie. Ženy, s ktorými sa stretnete, pochádzajú zo stredných alebo nižších vrstiev a majú morálne zásady".
Niektoré ženy však podobné akcie odsudzujú: "Bola som na podobnom večierku v septembri a cítila som sa strašne, ako krava na predaj. Bolo tam totiž 150 žien a 30 mužov," spomína 22-ročná študentka Vera. "Išla som tam aj s priateľkou zabaviť sa, no o zábave nemohlo byť ani reči."
Napriek takýmto negatívnym odozvám však "sobášne" podnikanie prekvitá.
"V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka dostávame oveľa viac inzerátov," hovorí Godlevskij. "Dorastá nám ďalšia generácia a situácia na Ukrajine sa najbližších päť rokov nezmení k lepšiemu."