Bývalý generálny riaditeľ a spolumajiteľ televízie Markíza Pavol Rusko sa v závere štúdia žurnalistiky dozvedel, že nevie nič o médiu, ktoré sa volá televízia. Povedal mu to profesor, ktorý hodnotil Ruskovu diplomovú prácu.
Zadanie diplomovej práce znelo "Podiel vysielania hlavnej redakcie telovýchovy a motorizmu na výchove a informovanosti televízneho diváka" a Pavol Rusko ju obhájil až na druhý pokus.
Nebolo to však vinou študenta. Po schválení tém, ktoré dostal od konzultanta aj od oponenta, Rusko na diplomovke pracoval rok. Až tesne pred obhajobou sa dozvedel, že mu zmenili konzultanta a ten nový mu prácu neuznal.
"Pán Rusko, vy o televízii nič neviete," dozvedel sa budúci športový redaktor a najmä riaditeľ a spolumajiteľ úspešnej komerčnej televízie a diplomovku musel obhajovať ešte raz, v septembri.
Dnes sa nad tými spomienkami Rusko usmieva: "Dúfam, že neskôr som tohto pána presvedčil, že niečo o televízii predsa len viem."
Po piatich rokoch diplomovky skartujú
Do diplomových prác súčasných slovenských politikov nemožno nahliadnuť. Vysoké školy ich archivujú zvyčajne počas piatich rokov, potom ich skartujú. Jeden exemplár zostáva iba na príslušnej katedre, kde ho nevydávajú bez povolenia autora.
Napriek tomu prieskum SME nepreukázal podobné pikantérie vo výbere diplomových tém, aká sa preukázala nedávno v Čechách. Súčasný predseda Ústavného súdu ČR Pavel Rychetský v roku 1966 spracoval tému "ústavného systému v Taliansku a jeho pokojný prechod k socializmu".
Rychetský to dnes vysvetľuje pochopiteľne: "Bol som mladý." Horšie je na tom exminister financií Ivan Pilip. Ten ešte v roku 1987 napísal prácu s názvom "Spoločné podniky v rámci RVHP".
Väčšina zo súčasných českých a slovenských politikov študovala za socializmu a tak sa témy ich diplomových prác často prispôsobovali socialistickému zriadeniu. V prípadoch, keď tomu tak nebolo, hľadali úniky v spracovaní odborných tém.
Kukan písal v ruštine, Dzurinda o železnici
Tak je tomu v prípade slovenských politikov. Pred "budovaním krajších zajtrajškov vďaka päťročniciam" a pred "výchovou komunistickej mládeže k láske k vlasti" uprednostňovali odborné témy.
Takú si našiel dokonca aj Eduard Kukan, ktorý ako študent Moskovského štátneho inštitútu medzinárodných vzťahov spracoval v roku 1964 tému "ekonomického vývoja krajiny, ležiacej vo východnej Afrike". Jediným ústupkom bolo to, že ju nepísal v slovenskom, ale v ruskom jazyku.
Mikuláš Dzurinda vo svojej diplomovej práci rozoberal teóriu obsluhy na železničných staniciach, Pál Csáky pozoroval biologické aktivity organických látok, Pavol Paška skúmal formovanie vedomia ľudí pomocou estetickej výchovy, Ľubomír Lintner sa venoval športovým prenosom v rozhlase.
Monika Beňová ako jedna z mála súčasných političiek a zároveň študentiek má výhodu, že si tému diplomovky vyberá na začiatku 21. storočia. Tá bude rozpracovaním jej bakalárskej diplomovky. Analyzovala Roberta Dahla a jeho Polyarchiu. Bude to teda diplomová práca o demokracii a jej vývoji.
Keď študuje štyridsiatnik Galbavý
To, čo si vyberie ako tému na diplomovú prácu Tomáš Galbavý, je ešte vo hviezdach. Študuje druhý rok. Aj on má však študentské problémy. Ako štyridsiatnik vyčnieva z radu dvadsaťročných spolužiakov tak, že si ho nedávno pomýlili s profesorom.
Pri príprave na prednášku zrazu zdvihol zrak od študentskej lavice a pri stole mu stálo šesť študentov s indexami a seminárnymi prácami v rukách. "Chceli, aby som ich vyskúšal a zapísal im známku."
Aké témy diplomovej práce si vybrali politici a z akého dôvodu
Mikuláš Dzurinda
predseda vlády, SDKÚ
Téma: Aplikácia teórie hromadnej obsluhy v železničnej zriaďovacej stanici.
Dôvod výberu: "Riešil som ekonomickú tému modernými prostriedkami - teóriou hromadnej obsluhy a výpočtovou technikou v prostredí, ktoré som poznal z praxe, teda v prostredí železničnej dopravy."
Ivan Mikloš
minister financií, SDKÚ
Téma: Koncepcia a prognóza vývoja energetiky na Slovensku.
Dôvod výberu: "Štúdium odboru na Ekonomickej univerzite. Robil som ju, samozrejme, na poslednú chvíľu - v tom zmysle, že som ju odovzdával len tak-tak. Či to bolo zaujímavé? Ani veľmi nie." (smiech) "Samotné písanie mi trvalo možno dva týždne. Vtedy neboli počítače, písalo sa na strojoch cez kopiráky. Prepisovanie mi trvalo aspoň týždeň."
Eduard Kukan
minister zahraničných vecí, SDKÚ
Téma: Problémy ekonomického vývoja Tanganiky.
Dôvod výberu: "Už počas štúdia som sa špecializoval na oblasť subsaharskej Afriky. Súviselo to aj so skutočnosťou, že na inštitúte som študoval swahilčinu, ktorá bola v Tanganike oficiálnym jazykom. Pre zaujímavosť: vo voľnom preklade swahilčina znamená pobrežný jazyk. Vznikol v časoch otrokárstva v tejto oblasti, je zmesou arabčiny a miestnych jazykov."
Ľubomír Lintner
výbor pre vzdelanie, kultúru a médiá, ANO
Téma: Vysiela športové štúdio so širším zameraním na športovú publicistiku vo vysielaní rozhlasu na Slovensku.
Dôvod výberu: "Túto tému som si vybral ako vtedajší redaktor športovej redakcie. Zaoberám sa v nej začiatkami športovej publicistiky v rozhlasovom vysielaní, ale predovšetkým som sa sústredil na športovú publicistiku v období rokov 1960-1983. V diplomovej práci sú zaznamenané názory takých osobností, akými sú Gabo Zelenay, Rudo Galo, Mária Lukačovičová-Zavarská a Stano Dutka."
Ján Figeľ
eurokomisár, KDH
Téma: Robustná regulácia elektrických pohonov.
Dôvod výberu: "Šlo o kombináciu silnoprúdu a slaboprúdu, v tom čase to bolo veľmi zaujímavé, išlo o nóvum v oblasti regulácie aj riadenia. Vyžadovalo si to veľa študijných materiálov zo zahraničia a prácu s počítačom. Je to už dávno, ale rád si na to spomínam. Keďže som pracoval na výsostne aktuálnej téme, dostal som aj pozvanie na medzinárodnú konferenciu vo Švajčiarsku."
Peter Bódy
výbor sociálnych vecí a rodiny, SF
Téma: Výber talentovanej mládeže pre športovú gymnastiku.
Dôvod výberu: "Bol som vrcholovým športovcom, v závere štúdia som pracoval s deťmi. Spomedzi zhruba 200 detí sa mi podarilo urobiť 30-člennú partiu, z ktorej vzišiel aj reprezentant Československa Alojz Drexler."
Sergej Kozlík
výbor pre financie, rozpočet a menu, HZDS
Téma: Teoretické modely substitučných vzťahov medzi výrobnými fondmi, pracovnou silou a ďalšími faktormi.
Dôvod výberu: "Substitučné a produkčné funkcie ma sprevádzali celé štúdium, otázky na ne som si pravidelne vyťahoval na skúškach, dokonca aj na štátnici z politickej ekonómie. Tak som si pri diplomovke pri výbere témy povedal, čo ma čaká, to ma neminie."
Róbert Kaliňák
predseda branno-bezpečnostného výboru, Smer
Téma: Eutanázia a trest smrti.
Dôvod výberu: "Boli to pre mňa zaujímavé témy. Zásadný rozpor bol pri eutanázii. Moju prácu hodnotil dnešný verejný ochranca práv - eutanázia bola jeho nesmierne obľúbená téma. Pán Kandráč tvrdil, že eutanázia je vražda, ja som tvrdil iné. Možno aj preto som to musel ešte raz alebo dvakrát prerábať. (smiech). V závere som teda uznal, že je to vražda už len preto, aby som tú školu vôbec skončil. Pri treste smrti som sa sporil s Robertom Ficom. V zásade som ju robil iba po nociach, lebo cez deň som vždy pracoval. Vypracoval som ju za nejaké 2 týždne."
František Mikloško
výbor pre školstvo a kultúru a médiá, KDH
Téma a dôvod výberu: "Musím úprimne povedať, že diplomovú prácu som robil pred 32 rokmi a už sa vôbec nepamätám, aká téma to bola. Myslím, že to bolo niečo z matematiky. Predpokladám, že som na práci pracoval sám, aspoň dúfam. Ale všetko je to pre mňa už zjavná minulosť, už si to nepamätám." (smiech)
Béla Bugár
podpredseda NR SR, SMK
Téma: Spájkovanie stelitových doštičiek na nábehové hrany titánových lopatiek turbín.
Dôvod výberu: "Od 3. ročníka strojníckej fakulty som mal špecializáciu technológia zvárania a v rámci tohto odboru som nemal veľmi na výber."
Ľudovít Kaník
minister práce, sociálnych vecí a rodiny, DS
Téma: Porovnávanie úrovne počítačovej techniky a videorekordérov doma a v zahraničí.
Dôvod výberu: "Muselo to mať istý objem textu, v takom prípade človek zbiera aj zbytočnosti - musí to naplniť. Písalo sa mi to srandovne. Čudne. Dlho, ťažko a zložito."
Jozef Ševc
zahraničný výbor, KSS
Téma: Energetické prenosové sústavy krajín RVHP.
Dôvod výberu: "V tom čase ma veľmi zaujímala oblasť energetiky, to bol hlavný dôvod."
Pál Csáky
vicepremiér, SMK
Téma: Syntéza a testovanie biologickej aktivity vybraných hydantoinov.
Dôvod výberu: "Zaujímala ma biochémia, biologické aktivity organických látok a spôsob myslenia pri základnom výskume. Človek musí rozmýšľať intuitívne, pretože testuje dovtedy nepoznané veci."
Robert Fico
výbor pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien, Smer
Téma: Trest smrti v Československu.
Dôvod výberu: "V roku 1986, keď som diplomovú prácu písal, bola téma trestu smrti v Československu veľmi aktuálna, diskutovalo sa o zúžení okruhu trestných činov sankcionovaných trestom smrti. Popri tejto téme som na Právnickej fakulte UK spracoval aj tému, týkajúcu sa výkladu skutkovej podstaty trestného činu znásilnenia."
Viliam Veteška
podpredseda parlamentu, HZDS
Téma: Československé štátne občianstvo.
Dôvod výberu: "Písal som to v období, keď bola v spoločnosti aktuálna diskusia o tom, že by sa naše národy mohli rozdeliť. V práci som riešil vzťahy a usporiadanie Československej federácie."
Pavol Paška
výbor pre zdravotníctvo, Smer
Téma: Inštitucionalizácia estetickej výchovy ako nástroja na formovanie individuálneho vedomia človeka.
Dôvod výberu: "Venoval som sa tej téme už od 2. ročníka na vysokej škole, skúsenosti získané počas štúdia som využil v záverečnej diplomovej práci. Keďže už aj pred rokom 1989 sa v spoločnosti vyskytovali problémy humanizácie spoločnosti, ako študent estetiky som hľadal možnosti uplatnenia poznatkov zo štúdia vo svojej diplomovej práci."
Karol Ondriaš
výbor pre životné prostredie a pre európsku integráciu, KSS
Téma: Štúdium fázových prechodov licitínových membrán.
Dôvod výberu: "V tom čase to bola moderná téma, o tú oblasť som sa zaujímal."
Autor: TOMÁŠ PALOVSKÝ, edi, jm