Test spotreby:Na vlaňajšom autosalóne v Ženeve debutovalo Audi A3 druhej generácie. Tento rok sme sa tam vybrali práve na ňom. Zvolili sme najlacnejšiu verziu (884 400 Sk) s naftovým motorom 1,9 TDI vo vybavení Attraction s cieľom absolvovať trasu z Bratislavy do Ženevy na jednu nádrž. Podmienky skúšky spotreby neboli ľahké - cestou snežilo a motor mal zatiaľ najazdených iba 157 km. Preto sme ho ešte pred štartom z Bratislavy zabehli a na tachometri pribudlo 800 km.
Vlastná trieda
Audi A3 je typickým predstaviteľom športových automobilov pre zákazníkov, ktorým stačí trojdverové auto s ponukou priestoru na úrovni nižšej strednej triedy. Jazdné vlastnosti, komfort a imidž však túto kategóriu prevyšujú. Samozrejme, aj základná cena je vyššia než pri "konzumnej" kompaktnej triede. Druhá generácia Audi A3 zatiaľ existuje iba v športovej trojdverovej karosérii a tomu zodpovedá aj dynamický strih. Okrem zábavy a športu si takéto auto dokáže na seba zarobiť pri dlhých služobných cestách. Práve preto sme na Audi A3 TDI absolvovali cestu do Ženevy. Karoséria má štýl a korózii odoláva dvanásť rokov. Audi A3 má v skutočnosti päť miest na sedenie a tomu zodpovedajúcich päť opierok hlavy. Podľa našich skúseností si pohodlie vychutnajú štyria dospelí, ale odvezú sa aj piati. Na dlhú cestu po Európe je najvhodnejšia dvoj- prípadne trojčlenná posádka. Batožina dvoch dospelých nezaplnila "kufor" (350 l) ani na 75 percent.
Najlacnejšia verzia
Vybavenie Attraction zahŕňa dvojzónovú automatickú klimatizáciu, čelné i bočné airbagy, antiblokovací systém ABS, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické nastavovanie zrkadiel a elektrické ovládanie okien. Ďalšie prvky z príplatkového vybavenia si vyberá zákazník podľa svojich potrieb. Do testovaného modelu sa takto dostalo vyhrievanie sedadiel, stabilizačný systém ESP, lakťová opierka vpredu, držiaky na poháre a perleťová metalíza.
Na dlhej ceste nám chýbal palubný počítač a delené osvetlenie kabíny s lampou na čítanie. Do zoznamu príplatkového vybavenia odporúčame budúcim majiteľom zahrnúť xenónové svetlomety a tempomat. Pohodlie je výsledkom príkladnej ergonómie a vynikajúcich sedadiel. Ani po štrnástich hodinách za volantom nás nebolel chrbát. Prístrojový panel je tak ako pri každom Audi kvalitne spracovaný, s jemným podsvietením, ktoré neťahá oči. Bezpečný podvozok a stabilizačný program ESP nám dodali odvahu k rýchlejšej jazde aj po zasneženej diaľnici. Svoj podiel na bezpečnej jazde má aj posilňovač riadenia. Jeho účinok závisí od rýchlosti, pretože pri vysokej rýchlosti dáva riadenie väčší odpor a v meste zase takmer žiadny.
Tesne pred cieľom
Motor 1,9 TDI (105 k) je v porovnaní s agregátom 2,0 TDI slabší a lacnejší variant, preto je zaujímavý aj pre náš trh. Navyše motor je dostatočne pružný a úsporný. Práve nízka priemerná spotreba 4,9 l/100 km, ktorú udáva výrobca, nás inšpirovala k pokusu prejsť s jednou nádržou (55 l) približne 1100 km. Znamenalo by to priemernú spotrebu 5 l/100 km. Trasa viedla cez Viedeň, Innsbruck, horský priechod Alberg, Bern až do Ženevy. Pri ustálenej rýchlosti 90 km/h a vyslovene úspornej jazde by bol pokus určite úspešný. Nás však zaujímala normálna jazda v reálnych podmienkach. Cez Rakúsko sme dodržiavali rýchlosť okolo 130 km/h. Väčšiu časť cesty až po Innsbruck snežilo, takže ani v Nemecku sme neprekročili rýchlosť 140 km/h. Sneh a horský priechod v Alpách zvýšili spotrebu na 5,8 l/100 km. Vyrovnaná jazda (120 km/h) za slnečného počasia naprieč Švajčiarskom zrazila priemer na 4,6 l. Osemdesiat kilometrov pred cieľom nás okolnosti prinútili pre istotu natankovať. Za výsledok 5,3 l/100 km by sa nemuseli hanbiť ani malé autá. Podstatou Audi A3 1,9 TDI Attraction je úsporný motor, bezpečný podvozok, tichý interiér i kvalitné dielenské spracovanie. Kto si potrpí na výbavu, musí k základu ešte niečo pridať.