Brusel 9. marca (TASR) Ministri dopravy krajín EÚ sa dnes v Bruseli nedokázali dohodnúť na jednotnom systéme cestných poplatkov pre nákladné vozidlá. Názory jednotlivých štátov sú stále veľmi odlišné.
Krajiny sa nezhodujú, aká má byť jednotná výška cestovných poplatkov za kamióny, o koľko môžu jednotlivé krajiny tento poplatok z rôznych príčin zvýšiť, na aké účely možno peniaze z vyzbieraných poplatkov použiť.
Viacero krajín podporuje, aby národné navýšenie jednotných poplatkov, napríklad na úsekoch s nadpriemernou premávkou alebo z hľadiska životného prostredia citlivých oblastiach dosahovalo 25 percent z celkovej sumy. My takisto súhlasíme s tým, aby to boilo maximálne do výšky 25 percent, povedal slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič.
Krajiny únie sa nezhodujú ani na tom, na čo vyzbierané peniaze použiť. Slovensko podporuje podľa ministra Prokopoviča stanovisko Európskej komisie: Peniaze, ktoré sa vyberú na týchto poplatkoch, by mali byť určené iba na cestnú infraštruktúru.
Rozdielne názory krajín pramenia okrem iného z toho, či sú tieto krajiny z hľadiska dopravy v únii tranzitné (Nemecko, Rakúsko) alebo okrajové (Španielsko, Portugalsko). Podľa stále platného harmonogramu sa jednotné poplatky musia zaviesť najneskôr v roku 2011, pričom by už malo ísť o elektronický systém.
Diskusia o zavedení jednotného systému cestných poplatkov za nákladnú dopravu bude po dnešnej nedohode pokračovať na ďalších zasadnutiach.
(spravodajca TASR Robert Sermek) vr