Paríž 2. marca (TASR) - Francúzsko dnes bagatelizovalo špekulácie o možnej zodpovednosti leteckých dispečerov NATO za nehodu lietadla, pri ktorej minulý štvrtok na juhu Bosny zahynul macedónsky prezident Boris Trajkovski a ďalšie osoby na palube - päť členov delegácie a obaja piloti.
Francúzske ministerstvo zahraničných vecí zdôraznilo, že príčiny nehody musí určiť vyšetrovanie pod vedením bosnianskych úradov. Ministerstvo reagovalo na tvrdenia v balkánskych médiách, ktoré označilo za predčasné.
"Táto debata nie je namieste. Musíme počkať na zistenia vyšetrovania. Všetky vyjadrenia sú v tejto etape preto predčasné," vyhlásila hovorkyňa ministerstva na novinárskom brífingu. Kontrolná veža v Mostare, kam lietadlo smerovalo a ktorá ho navigovala, bola v čase nehody pod velením francúzskej jednotky medzinárodných Stabilizačných síl (SFOR).
Aliancia dnes vyhlásila, že pri vyšetrovaní bude plne spolupracovať. "NATO vyšetrovania všemožne podporí a robí tak od začiatku, od momentu nehody," povedal hovorca James Appathrai. Balkánske médiá priniesli tvrdenia, že nehodu mohla spôsobiť kontrolná veža, ktorá Trajkovského lietadlo pri približovaní k letisku naviedla na príliš nízku dráhu.
Televízia bosnianskej moslimsko-chorvátskej federácie FTV v pondelok večer, citujúc spoľahlivé policajné zdroje, uviedla, že podľa doterajšieho vyšetrovania radar, pomocou ktorého malo byť Trajkovského lietadlo navádzané, nebol už tri dni pred nehodou v prevádzkyschopnom stave. Chybu pilota alebo technické problémy lietadla možno vylúčiť, keďže len pred mesiacom sa stroj podrobil servisnej kontrole v Nemecku. Podľa FTV francúzski dispečeri s pilotmi hovorili po francúzsky, čo je v protiklade s pravidlami leteckej premávky. Navigátorov okamžite po nehode presunuli do Francúzska, dodala FTV.
Sarajevský denník Oslobodjenje v pondelok uviedol, že lietadlo letelo 600 metrov pod povolenou minimálnou výškou. Podľa denníka pilot bol s navigátormi v kontakte 25 minút pred nehodou. Rádiový kontakt sa prerušil po tom, čo pilota upozornili na nedostatočnú výšku. "Letíte príliš nízko. Musíte okamžite stúpať," oznámil navigátor. "Dobre," bolo podľa denníka posledné slovo z kokpitu.