Známa akrobatická letka Biele albatrosy pravdepodobne skončí. Armáda nemá peniaze na opravy lietadiel a košická Vojenská letecká akadémia, pri ktorej letka funguje, do leta zanikne. V Košiciach je zo skupiny albatrosov jediné funkčné lietadlo, zvyšných päť strojov L-39 je vo vojenských opravovniach v Trenčíne v rôznych fázach generálnych opráv.
Hoci posledné vystúpenie mali Biele albatrosy na konci roku 2002 v Rakúsku na Airshow v Seitenstetten a v poľskej Radome, dodnes dostávajú zo zahraničia pozvánky na vystúpenia na letecké dni. Aj tento rok museli odpísať, že už nelietajú.
V najlepších rokoch mala skupina toľko ponúk na vystúpenia, že niektoré letecké dni musela vynechávať. Biele albatrosy získali množstvo ocenení, niekoľko aj za absolútne najlepšiu ukážku.
„Robili sme to viac-menej popri práci. My sme boli učitelia lietania, ktorí robili výcvik a popritom sme lietali ako akrobatická skupina," hovorí veliteľ Bielych albatrosov podplukovník Peter Fianta. „Skupina nevznikla rozkazom. Sami sme sa dohodli, že chceme mať akrobatickú skupinu, lebo kedysi taká bola, a vedenie armády s tým súhlasilo. Teraz rovnako, ako sme vznikli, bez akéhokoľvek rozkazu zasa zanikneme."
Namiesto Leteckej akadémie bude len Letecká fakulta na košickej Technickej univerzite. „Ak sa pre ľudí zo zrušenej akadémie nenájde miesto na Leteckej fakulte, pôjdu preč. To sa týka aj nás pilotov albatrosov," hovorí Fianta.
Piloti Bielych albatrosov sú až na jedného všetci podplukovníci. Nie je vylúčené, že budú musieť odísť do výsluhového dôchodku, lebo dôstojníkov je v našej armáde priveľa, a tak sa ich zbavuje.
Lietadlá po oprave ostanú vzdušným silám a budú v Sliači. To včera potvrdil aj minister obrany Liška. „Zmeny súvisia s dislokáciou leteckej základne na Slovensku. Časť strojov, na ktorých piloti lietali, je v leteckých opravovniach v Trenčíne," povedal. Všetci piloti albatrosov neprejavili podľa neho záujem prejsť do Sliača. „Veliteľ vzdušných síl ma informoval, že letka v Sliači by mohla fungovať už na budúci rok." Peniaze by sa mali nájsť aj na opravu albatrosov. (rf, eta)
Biele albatrosy
* Začiatkom roku 1991 vznikol Display Team Československého vojenského letectva. Vybraní piloti začali nacvičovať ukážkové zostavy a vystupovať na verejnosti doma a v zahraničí. Lietali na lietadlách Aero L-39 Albatros a L-59 Super albatros, sovietskych MiG-21, MiG-23, MiG-29, Suchoj Su-22 a Su-25 a na vrtuľníkoch Mi-24.
* Členovia skupiny považujú 3. august 1991 za dátum vzniku Bielych albatrosov. Vtedy preleteli tri lietadlá typu L-39C nad letiskom Boľkovce pri Lučenci, kde boli preteky v parašutizme.
* Siedmich pilotov vybrali konkurzom a po nácviku začali dostávať pozvánky na prestížne letecké dni v Dánsku, Francúzsku, Holandsku, Anglicku, Maďarsku, Rakúsku a Česku. V roku 1995 sa Biele albatrosy rozrástli o ďalšie lietadlo. Pribudol sólo pilot, ktorý vypĺňal program vo chvíľach, keď sa hlavná skupina, vzdialená od divákov, preskupovala do novej formácie.
* Veľmi úspešný bol rok 1995. V lete 1996 sa pri nácviku zrazili lietadlá 2 a 6. Posádka z jedného stroja sa katapultovala a lietadlo spadlo. Pilot druhého lietadla pristál s ťažko poškodeným strojom a nácvik pokračoval len stromi-štyrmi lietadlami.
* V roku 1997 lietala skupina znova na siedmich lietadlách. Získala ceny za najlepšie ukážky leteckých dní v Hradci Králové, anglickom Waddingtone a talianskom Cameri.
* V roku 1998 bola skupina na turné po Európe, vystupovali aj na známych leteckých dňoch v anglickom Fairforde.
* V roku 2000, keď prichádzali pozvánky na airshow z celého sveta, zahynul počas vystúpenia v Sliači major Ľuboš Novák. Príčinou tragédie bola podľa vyšetrovacej komisie nevysvetliteľná chyba pilota.
* Albatrosy museli nacvičiť nový program. Vystupovali v Európe, ale už v roku 2000 im hrozil zánik pre reorganizáciu armády.
* Posledné vystúpenie mali v roku 2002.