SME

VÚC a mestá chcú 25 % akcií budúcich letiskových spoločností

Podľa Filisteina existujú viaceré varianty prepojenia bratislavského letiska na viedenské letisko Schwechat, v prípade prepojenia na maďarské regióny je problémom nedostatok spojov a hustota zastávok

BRATISLAVA 4. februára (SITA) - Bratislavský a košický vyšší územný celok (VÚC) chcú v budúcich letiskových akciových spoločnostiach 25 % akcií a ďalších 25 % by mali dostať mestá. Ako ďalej v stredu po stretnutí predsedov samospráv uviedol šéf bratislavského VÚC Ľubo Roman, kraje chcú zohrať úlohu aj pri výbere strategického investora v letiskách. "Chceme, aby sa zohľadnili regionálne rozvojové plány," uviedol Roman. Podľa neho existuje aj snaha nechať letiská štátneho významu, kam patrí bratislavské a košické letisko, vo vlastníctve štátu. "Nevidíme v tom dobrý úmysel, ani potenciál rozvoja letiska, keďže regióny nebudú priamo spolupracovať s letiskami," dodal Roman. Podiel VÚC v ostatných letiskách, ktoré sú definované ako letiská regionálneho významu, bude pravdepodobne vyšší.
Ako ďalej uviedol Roman, VÚC chcú, aby pri privatizácií letísk boli v podmienkach štátu pri predaji investorovi zohľadnené aj záujmy regiónov. V prípade letiska M. R. Štefánika v Bratislave je to napríklad dobudovanie koľajového spojenia s viedenským letiskom vo Schwechate, ale aj do maďarského Gy”ru. "Bratislavské letisko totiž podľa uzavretej dohody bude záložným letiskom aj pre gy”rsku župu," dodal Roman.
V prípade dopravného prepojenia na Gy”r nie je podľa predsedu dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Romana Filisteina problémom nedostatočná infraštruktúra, ale nedostatok spojov a príliš riedka sieť zastávok v Maďarsku. V tejto otázke chcú rokovať o spolupráci slovenských a maďarských prepravcov. Čo sa týka železničného prepojenia letiska Schwechat a Bratislava existujú dve alternatívy. Prvou je predĺženie trate rakúskej regionálnej linky S7 z prihraničného Wolfsthalu až do Bratislavy. "Táto alternatíva by si vyžadovala dobudovanie približne štyroch kilometrov trate na rakúskej a ďalších štyroch na slovenskej strane," dodal Filistein. Problémom by však mohlo byť obmedzenie rýchlosti na tejto trati na 100 km/h, keďže ide o regionálnu trať. Druhá alternatíva je dobudovanie približne 15 km úseku medzi letiskom Schwechat a obcou G”tzendorf, odkiaľ už existuje napojenie smerom na Bratislavu "Táto trať je rýchlejšia, avšak z rozhovorov s rakúskou stranou vieme, že plánujú chýbajúci úsek dostavať najskôr v roku 2010," dodal Filistein.
Čo sa týka priameho prepojenia letiska M. R. Štefánika na železnice, podľa Filisteina nie je jasné akým spôsobom sa bude riešiť. V súčasnosti do areálu letiska síce vedie trať, ktorou sa dopravujú pohonné hmoty pre lietadlá, ale využitie tejto trate na osobnú dopravu by bolo komplikované. Okrem toho by vlaky s cestujúcimi mali smerovať pred terminál, avšak existujúca linka až k terminálu nejde. Prípadné prepojenie využiteľných tratí až k letisku by sa však malo viesť buď pod zemou, alebo na vyvýšených nosných pilieroch, keďže by mohli vzniknúť problémy pri križovaní ciest a parkovísk pre terminálom letiska. "Štúdiu, ktorá z týchto dvoch alternatív je ekonomicky výhodnejšia, ešte nemáme," dodal Filistein.
Ako ďalej uviedol Roman, prípadný výber jedného zo známych záujemcov, letiska Schwechat, za strategického investora by pre bratislavské letisko neznamenal útlm leteckej dopravy. Existuje totiž aj možnosť výmeny podielov samospráv v oboch letiskách medzi BSK a rakúskou spolkovou krajinou Dolné Rakúsko, ktorá je akcionárom letiska Schwechat. "My by sme získali možnosť kontroly na letisku Schwechat a oni zase v Bratislave," uviedol Roman, podľa ktorého musíme urobiť všetko preto, aby sme nedoplatili na privatizáciu letiska. Vstup Schwechatu do akcionárskej štruktúry bratislavského letiska by podľa Filisteina nemal byť podmienkou pre spoluprácu týchto letísk. Ako dodal, rýchle tempo privatizácie letiska je však zbytočné, keďže štát, VÚC a mesto by dokázali rozvíjať istú dobu letisko aj sami. Hodnota letiska by tým vzrástla a následne by sa vybral strategický partner, uzavrel Filistein.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 257
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 850
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 617
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 585
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 130
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 059
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 460
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 359
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Opozičná Ľudová strana uviedla, že na proteste sa zúčastnilo viac ako 100-tisíc ľudí.


SITA
Národná garda v Los Angeles.

Národná garda má 325-tisíc vojakov.


23
Loď Madleen 1. júna na začiatku plavby z Catanie do Pásma Gazy.

Na palube Madleen sú aj aktivistka Greta Thunbergová, a europoslankyňa Hassanová.


TASR 3
Ilustračné foto

Išlo o úmyselný trestný čin. Zatiaľ nikoho nezadržali.


TASR

Sportnet

Nemecko - Francúzsko: ONLINE prenos zo zápasu o 3. miesto Ligy národov.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu o tretie miesto v Lige národov: Nemecko - Francúzsko.


Tréner Slovana Vladimír Weiss st. a vpravo jeho asistent Boris Kitka.

Dianie v Slovane Bratislava v uplynulých týždňoch naznačuje, že neľahká situácia vládne pri tvorení nového kádra.


SITA
Viktória Chladoňová v drese tímu Visma Lease a Bike.

V súťaži o biely dres skončila tretia.


Tréner Luciano Spalletti počas zápasu Nórsko - Taliansko v kvalifikácii MS vo futbale 2026.

Federácia ho cez víkend informovala, že s ním ďalej na lavičke národného nepočíta.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu