Viedeň/Bratislava 4. februára (TASR) - Z Bratislavy a Budapešti operujúce nízkonákladové aerolínie SkyEurope sa necítia priamo dotknuté utorňajším rozhodnutím Európskej komisie, podľa ktorého budú írske nízkonákladové aerolínie Ryanair musieť vrátiť časť štátnej podpory.
Ryanair tak bude musieť vrátiť 4 milióny EUR, čo predstavuje asi 162,6 milióna Sk, ktoré podnik neoprávnene dostal od letiska a regiónu. "My však nedostávame žiadne subvencie," uviedol generálny riaditeľ SkyEurope Christian Mandl na dnešnej tlačovej konferencii vo Viedni.
Podľa šéfa SkyEurope má rozhodnutie komisie aj pozitívne stránky, pretože "vytvára jasné pravidlá". Ryanair vraj začal s letmi na belgické regionálne letisko Charleroi, keď ešte pravidlá neboli také jasné. Írske aerolínie, ktoré sú nízkonákladovým európskym vodcom trhu, vytvorili z Charleroi základňu pre európske destinácie. Spoločnosti SkyEurope sa toto rozhodnutie EK netýka, pretože "máme celkom inú koncepciu, lietame zo sekundárnych letísk do primárnych cieľov, ako je parížske letisko Orly alebo amsterdamské Schiphol," povedal Mandl. Naproti tomu, Ryanair od začiatku stavil na spojenie sekundárnych cieľov, takže ponúkal napríklad let Salzburg-Londýn-Stansted, ale nie centrálne letiská Heathrow či Gatwick.
Výsledky slovenskej leteckej spoločnosti SkyEurope, ktoré založil napoly Rakúšan, napoly Belgičan Mandl so svojim obchodným partnerom na jar 2002 prekonali v uplynulom roku pôvodné očakávania. Celkovo prepravila SkyEurope 171 410 pasažierov a obrat dosiahol 13,1 milióna EUR, pričom plán bol len 12 miliónov EUR.
Nakoľko vlani zahájila SkyEurope prostredníctvom partnerskej maďarskej spoločnosti leteckú prevádzku aj z Budapešti, celkový koncernový výsledok je ešte negatívny, samostatná prevádzka z Bratislavy si však podľa Mandla vedie dobre.
Tento rok chce SkyEurope zvýšiť počet pasažierov na 815 000 a obrat by sa mal vyšplhať na 60 miliónov EUR. "Pokiaľ ide o náklady, sme králi Európy," povedal Mandl. Dôvodom vraj je, že SkyEurope produkuje lacnejšie ako EasyJet a dosahuje úroveň Ryanairu, ale bez subvencií. Využíva len Európskou úniou povolené zvýhodnenia na otvorenie nových trás. Informovala o tom rakúska agentúra APA.