včatá nechodia do školy, má veľké následky. Matky bez vzdelania nemajú motiváciu viesť k nemu deti, majú problémy so zdravotnou starostlivosťou o svojich potomkov a s prácou. Vzniká chudoba, hlad a rozširujú sa vážne ochorenia.
UNICEF na znižovanie gramotnosti detí v rozvojových krajinách iba neupozorňuje, pomáha problém aj riešiť. V minulom roku začal trojročný projekt 25 do 2005. Projekt je reakciou na rozvojový program známy ako Miléniové rozvojové ciele, ktorý v roku 2000 prijali štáty sveta na Valnom zhromaždení OSN. Zaviazali sa v ňom, že poskytnú finančnú podporu na odstránenie chudoby, hladu, zabezpečenie základného vzdelávania, rodovej rovnosti, zníženie detskej úmrtnosti ako i zabezpečenie prístupu k vode a sanitácii. UNICEF má však podľa Alnerovej podozrenie, že pri súčasnom tempe financovania sa miléniové ciele do roku 2015 nenaplnia. Jedným z najviac ohrozených cieľov je zabezpečenie vzdelávania detí a s ním súvisiace vytvorenie rovnakých príležitostí na prístup k vzdelaniu pre dievčatá a chlapcov.
Špeciálnu pozornosť venuje UNICEF vzdelávaniu dievčat v 25 krajinách Subsaharskej Afriky, kde je až 83-percentná negramotnosť žien a 15-percentná úmrtnosť detí do 5 rokov. Pilotný projekt 25 do 2005 sa začal v roku 2003 a počas troch rokov chce osloviť obyvateľov a vlády Subsaharskej Afriky aj ostatné štáty sveta. Jeho cieľom je zviditeľniť vzdelanie, jeho potrebu pre kvalitný a lepší život. V rámci neho musí UNICEF odstrániť kultúrne prekážky a predsudky, ktoré bránia vzdelávaniu dievčat v tejto časti Afriky.