BRATISLAVA 26. januára (SITA) - Vyššie územné celky (VÚC) aj mestá majú opodstatnený nárok na podiel vo vlastníckej štruktúre pri plánovanom vzniku akciových spoločností zastrešujúcich slovenské letiská. O výške podielu jednotlivých akcionárov je však podľa generálneho riaditeľa Slovenskej správy letísk (SSL) Jaroslava Macha ešte skoro hovoriť, rokovania na túto tému sa uskutočnia po založení jednotlivých spoločností. Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča bratislavské a košické letisko, ktoré by mali vzniknúť ako prvé k 1. aprílu tohto roka, sú definované ako letiská štátneho významu. Ostatné letiská boli definované ako letiská regionálneho významu, a preto je podľa Prokopoviča pravdepodobný masívnejší vstup regiónov do ich vlastníckej štruktúry. "Musíme však nájsť taký model, ktorý umožní vstup strategického investora," dodal.
Podľa Prokopoviča by mal aj poradca pri privatizácií, na ktorého bude vypísaný tender, pomôcť nájsť optimálne rozdelenie podielov medzi strategického investora a ostatných akcionárov. "Na základe skúseností poradcu chceme nájsť čo najoptimálnejší model," dodal. V súčasnosti už podľa Macha oceňujú majetok letísk a riešia aj majetkovo-právne vzťahy, keďže napríklad tretina majetku bratislavského letiska nebola z tohto pohľadu vysporiadaná.
Význam leteckej dopravy na Slovensku pritom z roka na rok rastie. Celkovo na letiskách v správe SSL vybavili okolo 600 tis. pasažierov. Na letisku M. R. Štefánika v Bratislave pritom vybavili v minulom roku 480 tis. pasažierov, čo predstavuje 30,4-percentný medziročný rast. "Ide o netypicky vysoké nárasty v rámci leteckej dopravy," dodal Mach. Po vstupe do Európskej únie by sa tieto čísla mohli ešte zvýšiť, čomu podľa Macha nasvedčujú aj rokovania s nízkonákladovými spoločnosťami Ryanair a EasyJet.
Zákon, ktorý rieši právny základ pre transformáciu SSL na šesť nezávislých akciových spoločností, schválila vláda s pripomienkami 29. októbra 2003. V príspevkovej organizácii SSL, ktorá prevádzkuje šesť medzinárodných letísk, sa účtovne oddelí prevádzkovanie jednotlivých letísk a vytvoria sa vnútorné organizačné jednotky. Niektoré podmienky založenia, vzniku a právneho režimu nových obchodných spoločnosti však budú špecifické v porovnaní s platnou úpravou v Obchodnom zákonníku. Ide najmä o postup pri oceňovaní nepeňažného vkladu, jeho splatenia, či prechodu vlastníckeho práva k predmetu vkladu. Pri malých letiskách sa infraštruktúra, ktorá sa nepoužije na založenie letiskových spoločností, prevedie na územnú samosprávu, čím kraje preberú garanciu verejných záujmov a získajú tiež možnosť lepšie ju využiť na rozvoj regiónu.