Slovenská filmová obec je bohatšia o škandál. Filmový producent Marián Urban je v spore s americkým režisérom slovenského pôvodu Olegom Harenčárom.
Od roku 1998 spolupracovali na slovensko-americkom filme Pokrvné vzťahy.
Urban ako koproducent nechce dať Harenčárovi prístup k slovenskej časti negatívu, čo mu znemožňuje výrobu distribučných kópií filmu.
Harenčár odmieta Urbanovi poskytnúť americkú časť negatívu a celý zvuk.
V slovensko-americkom filme Pokrvné vzťahy hrajú z amerických hercov Sally Kirkland, nominovaná na Oscara za film Anna, aj Max Gail, nominovaný na Emmy Awards za televízny seriál Barney Miller.
Zo slovenských a českých hercov tam hrajú Monika Hilmerová, Roman Luknár, Táňa Pauhofová, Emília Vášáryová i Radek Brzobohatý.
Film, ktorý sa nakrúcal na Slovensku a v Spojených štátoch amerických, bol dokončený v máji 2003. Na Slovensku nemá svoju finálnu verziu - nie je zostrihaný.
Zložky ministerstva kultúry pritom odsúhlasili na film prostriedky zo štátnej pokladnice v sume 7 miliónov korún. Ďalších 1,4 milióna poskytla verejnoprávna Slovenská televízia, ktorá prispela aj vecným vstupom do nakrúcania - dispozíciou automobilov, osvetlenia a časti štábu.
Prečo sa vzťahy skomplikovali
Podľa Harenčára sa stala predmetom sporu jeho žiadosť o poskytnutie kompletného vyúčtovania finančných prostriedkov na film. Urban tvrdí, že problémom je nízka kvalita nakrúteného filmového materiálu a nejasnosť koprodukčnej zmluvy. Pre nezhody prestali obaja koproducenti spolu komunikovať.
Vec riešia právnici. Harenčár SME povedal, že jeho právnici skúmajú pozadie prefinancovania filmu zo strany Urbana: „Mám podozrenie, že v tejto veci konal neštandardne. Podľa mojich informácií mohli byť peniaze, poskytnuté štátom, zneužité."
Urban SME povedal, že jeho právnici skúmajú zmluvu medzi ním a Harenčárom o koprodukcii: „On sa síce vydáva za producenta, ale v skutočnosti producentom nie je. Aj keď na papieri je. My to teraz skúmame. Neviem, či tá jeho spoločnosť existuje. Neviem, kto je jeho partner. Mám však podozrenie, že môže ísť aj o podvod."
Denník SME si vyžiadal od Harenčára dokumenty o existencii jeho spoločnosti, ktoré potvrdzujú, že firma Maxwell Productions je v USA riadne zaregistrovaná.
Zo stanoviska ministerstva kultúry pre SME vyplýva, že situácia „je patová": „Je postavená na konflikte dvoch obchodných partnerov, ktorý bráni dokončeniu filmu. Obidve strany sa navzájom obviňujú z porušenia koprodukčnej zmluvy."
Napriek tomu, že zložky ministerstva poskytli na film 7 miliónov, kompetencie ovplyvniť ich rozhodnutie nemajú žiadne. Koncom decembra (denník SME sa začal o spor zaujímať 24. novembra - pozn. red.) nariadili kontrolu použitia finančných prostriedkov, ktoré dal štát.
Peniaze boli poskytnuté spoločnosti Mariána Urbana Alef Film & Media Group. Ministerstvo kultúry: „Ak sa zistí, že prostriedky boli použité v súlade so všetkými pravidlami, nemá ministerstvo možnosť sankcionovať partnera za fakt, že mu obchodný koflikt s koproducentom zabránil film dokončiť."
Východisko neexistuje?
To, či sa bude film na Slovensku premietať, je otázne. Urban prízvukuje, že ho chce po vyriešení sporu dokončiť: „Jediné, čo chcem, je, aby bol film zostrihaný na Slovensku za prítomnosti mňa ako producenta a za prítomnosti scenáristu a nami vybraného strihača."
Harenčár zatiaľ zostrihal film v Amerike s tamojším strihačom a tvrdí: „Nepovažujem za racionálne, aby film strihal niekto, kto poriadne nerozumie po anglicky." Film je až na pár krátkych dialógov nakrútený v anglickom jazyku.
Harenčárom zostrihaný film nemusí Urban ako koproducent dovoliť na Slovensku distribuovať.
Ministerstvo kultúry je napriek 7-miliónovej investícii do filmu bezmocné: „Napriek výške poskytnutých prostriedkov tvoria tieto len menšinovú časť rozpočtu filmu, a preto zmluva neobsahuje povinnosť film do určeného termínu dokončiť."
Urban sa súdiť nechce, Harenčár áno. Jeho advokátom je exminister spravodlivosti Ján Čarnogurský.
Rozpočet filmu
800-tisíc dolárov. Nakrúcanie v Amerike stálo 150-tisíc dolárov. Tie získal Harenčár. Celkový vklad jeho spoločnosti Maxwell Production bol 400-tisíc dolárov. Zvyšok získal Urban a jeho spoločnosť Alef Film & Media Group. 8,4 milióna jej poskytli ministerstvo kultúry a STV. Podľa Urbana bol rozpočet 40 miliónov korún.
Ondrej Šulaj, scenárista filmu Pokrvné vzťahy
„V tomto spore som mimo, čo obe strany prijali. Na túto tému spolu nekomunikujeme. S Mariánom Urbanom pripravujem nový film, to znamená, že s ním hovorím len na tému nového filmu. S Olegom Harenčárom sme si povedali, že sa do tých problémov zaťahovať nebudem, pretože ide o ekonomické, finančné problémy. A zrejme aj nejaké také ľudské, ktoré tam vznikli a sú zrejme neprekonateľné. Nechcem im robiť arbitra. Ja ako scenárista som si svoju prácu urobil, som ochotný kedykoľvek s nimi spolupracovať na skvalitňovaní toho filmu, ale nie na riešení ich problémov." (dam)