Lietadlo TU-154 sa zrútilo možno po zásahu ukrajinskej rakety

Washington 4. októbra (TASR) - Ruské lietadlo s takmer 80 ľuďmi na palube, ktoré sa dnes zrútilo do Čierneho mora, možno zasiahla ukrajinská cvičná ...

Moskva 4. októbra (TASR) - Ruské dopravné lietadlo TU-154 dnes explodovalo a zrútilo sa do Čierneho mora asi 180 kilometrov južne od ruského mesta Soči. Trojmotorové lietadlo ruskej spoločnosti Sibir Avia so 66 cestujúcimi na palube a 12 členmi posádky letelo na priamej linke z izraelského Tel Avivu do mesta Novosibirsk v západnej Sibíri.

Lietadlo možno zasiahla ukrajinská cvičná raketa zem-vzduch. Podľa amerických vojenských zdrojov sa lietadlo stalo skôr obeťou tragického incidentu ako teroristického aktu. Ruské ministerstvo obrany tieto informácie preveruje.

Vysoký predstaviteľ ruskej kontrarozviedky Alexandr Zdanovič informoval, že posádka lietadla žiadnym hrozbám počas letu nečelila. Federálna bezpečnostná služba (FSB) vyšetruje verziu teroristického činu i ďalšie alternatívy, ktoré mohli viesť k nehode.

Ruská štátna služba civilnej leteckej dopravy v súvislosti s katastrofou vyhlásila, že po explózii lietadla a páde trosiek z 11-kilometrovej výšky do mora nie je žiadna nádej, že tragédiu niekto prežil. Na mieste pádu lietadla v neutrálnych vodách sa našli najmenej štyri telá obetí nehody a časť trosiek. Podľa ruského ministerstva pre mimoriadne situácie v tejto oblasti more dosahuje hĺbku až 1000 metrov. V oblasti operujú dve helikoptéry, jedno lietadlo a niekoľko lodí.

Na izraelskom medzinárodnom letisku Bena Guriona, odkiaľ ruský stroj ráno štartoval, boli z bezpečnostných dôvodov zrušené všetky lety. Všetkých 66 cestujúcich bolo občanmi štátu Izrael, ale časť z nich mala pravdepodobne aj ruské občianstvo. Podľa iných správ bolo občanov Izraela 51 a 15 cestujúcich malo ruské občianstvo.

Prezident Vladimir Putin vedením záchranných prác a vyšetrovania poveril ministra obrany Sergeja Ivanova a šéfa ruskej bezpečnostnej rady Vladimira Rušajla. Putin sa v Kremli vyslovil za to, aby sa na mieste nešťastia zozbieralo čo najviac trosiek a ak to bude technicky možné, aby sa z morského dna vyzdvihli čierne skrinky lietadla. Ruský prezident sa dnes o incidente telefonicky rozprával s izraelským premiérom Arielom Šaronom.

Vyšetrovanie bude komplikovať aj to, že zoznam cestujúcich sa celkom nezhoduje s osobami, ktoré kupovali letenky. Predstavitelia spoločnosti Sibir Avia dnes potvrdili, že sa prihlásil jeden cestujúci, ktorý si síce kupoval letenku a dostal sa na zoznam nezvestných, na palube stroja však nebol.

Správy o medzipristátí stroja TU-154 v Bulharsku, kde malo niekoľko osôb pristúpiť, sa nepotvrdili. Informácie o medzipristátí lietadla v Burgase dementovala bulharská prezidentská kancelária, generálny riaditeľ bulharskej leteckej služby Živko Želiazkov aj generálny riaditeľ spoločnosti Sibir Avia Vladislav Filev. Podľa Želiazkova ruské lietadlo TU-154 na žiadnom letisku na území Bulharska nepristálo a lietadlo dokonca ani nevstúpilo do bulharského vzdušného priestoru.

Päť minút pred nehodou mal stroj rádiový kontakt s riadiacou vežou v juhoruskom meste Rostov na Done. Letová hladina bola 11,1 kilometra, lietadlo malo rýchlosť 850 kilometrov za hodinu a nehlásilo žiadne problémy. Dve explózie a pád horiacich trosiek do mora pozorovala posádka iného lietadla An-24 arménskej leteckej spoločnosti. Arménske lietadlo letelo na trase Simferopoľ - Jerevan vo výške šesť kilometrov.

Lietadlo TU-154 patrilo ruskej spoločnosti Sibir Avia z mesta Novosibirsk. Prepravca zaisťuje letecké spojenie medzi asi 20 ruskými mestami a pravidelne lieta do Nemecka, Izraela, Spojených arabských emirátov a Číny. V leteckom parku Sibir Avia je 15 strojov typu TU-154 rôznych modifikácií a ďalšie stroje IL-86, An-32B a An-26.

K nehode lietadla typu TU-154 došlo v Rusku naposledy na začiatku júla neďaleko mesta Irkutsk. Pri páde lietadla na pravidelnej linke z uralského mesta Jekaterinburg do Vladivostoku na ruskom Ďalekom východe vtedy zahynulo 145 osôb, vrátane 12 občanov Číny. Vyšetrovanie potvrdilo, že nehodu spôsobila posádka nesprávnym postupom pri klesaní na pristátie.

Osudné lietadlo vyrobili v roku 1991. Stroje Tupolev TU-154 v rôznych modifikáciách sa v bývalom Sovietskom zväze vyrábali od roku 1972. Lietadlo má kapacitu až 160 osôb, dolet až 5000 kilometrov a jeho nádrže majú kapacitu 41 ton paliva. Lietadlá typu TU 154 sú v Rusku a bývalých sovietskych republikách najrozšírenejšie a na základe štatistík sú označované za najbezpečnejšie, ale v posledných rokoch dochádza k nehodám tohto typu stroja stále častejšie. Príčinou je spravidla nedostatočná údržba, preťažovanie a hrubé chyby zo strany pilotov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 350
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 508
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 735
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 248
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 003
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 000
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 886
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 706
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 892

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

PRIMÁR

Ako začať plávať v zrelom veku a neublížiť si

Spevní vám chrbát, posilní srdce a naučíte sa poriadne dýchať. Zbytočnými chybami si však začiatočníci zaťažujú kĺby a chrbticu, najmä v jej krčnej časti.

Neprehliadnite tiež

Prívalové dažde zaplavili tisíce domov v indonézskej Jakarte

Povodne si vyžiadali najmenej jednu obeť a chaos v cestnej doprave.

Prezident Azerbajdžanu vymenoval za prvú viceprezidentku svoju manželku

Manželka v minulosti pôsobila ako poslankyňa azerbajdžanského parlamentu a angažovala sa aj v charitatívnych aktivitách.

Teroristické útoky pripravili parížsky región o viac než milión turistov

Vlaňajšie finančné straty spôsobené znížením počtu turistov v parížskom širšom regióne sa odhadujú na 1,3 miliardy eur.

Súdny proces s Kaddáfího synom nespĺňal podľa OSN medzinárodné kritériá

Od zvrhnutia svojho otca je Kaddáfí mladší zadržiavaný v militantmi kontrolovanom regióne Zintán na západe Líbye.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop