Lietadlo TU-154 sa zrútilo možno po zásahu ukrajinskej rakety

Washington 4. októbra (TASR) - Ruské lietadlo s takmer 80 ľuďmi na palube, ktoré sa dnes zrútilo do Čierneho mora, možno zasiahla ukrajinská cvičná ...

Moskva 4. októbra (TASR) - Ruské dopravné lietadlo TU-154 dnes explodovalo a zrútilo sa do Čierneho mora asi 180 kilometrov južne od ruského mesta Soči. Trojmotorové lietadlo ruskej spoločnosti Sibir Avia so 66 cestujúcimi na palube a 12 členmi posádky letelo na priamej linke z izraelského Tel Avivu do mesta Novosibirsk v západnej Sibíri.

Lietadlo možno zasiahla ukrajinská cvičná raketa zem-vzduch. Podľa amerických vojenských zdrojov sa lietadlo stalo skôr obeťou tragického incidentu ako teroristického aktu. Ruské ministerstvo obrany tieto informácie preveruje.

Vysoký predstaviteľ ruskej kontrarozviedky Alexandr Zdanovič informoval, že posádka lietadla žiadnym hrozbám počas letu nečelila. Federálna bezpečnostná služba (FSB) vyšetruje verziu teroristického činu i ďalšie alternatívy, ktoré mohli viesť k nehode.

Ruská štátna služba civilnej leteckej dopravy v súvislosti s katastrofou vyhlásila, že po explózii lietadla a páde trosiek z 11-kilometrovej výšky do mora nie je žiadna nádej, že tragédiu niekto prežil. Na mieste pádu lietadla v neutrálnych vodách sa našli najmenej štyri telá obetí nehody a časť trosiek. Podľa ruského ministerstva pre mimoriadne situácie v tejto oblasti more dosahuje hĺbku až 1000 metrov. V oblasti operujú dve helikoptéry, jedno lietadlo a niekoľko lodí.

Na izraelskom medzinárodnom letisku Bena Guriona, odkiaľ ruský stroj ráno štartoval, boli z bezpečnostných dôvodov zrušené všetky lety. Všetkých 66 cestujúcich bolo občanmi štátu Izrael, ale časť z nich mala pravdepodobne aj ruské občianstvo. Podľa iných správ bolo občanov Izraela 51 a 15 cestujúcich malo ruské občianstvo.

Prezident Vladimir Putin vedením záchranných prác a vyšetrovania poveril ministra obrany Sergeja Ivanova a šéfa ruskej bezpečnostnej rady Vladimira Rušajla. Putin sa v Kremli vyslovil za to, aby sa na mieste nešťastia zozbieralo čo najviac trosiek a ak to bude technicky možné, aby sa z morského dna vyzdvihli čierne skrinky lietadla. Ruský prezident sa dnes o incidente telefonicky rozprával s izraelským premiérom Arielom Šaronom.

Vyšetrovanie bude komplikovať aj to, že zoznam cestujúcich sa celkom nezhoduje s osobami, ktoré kupovali letenky. Predstavitelia spoločnosti Sibir Avia dnes potvrdili, že sa prihlásil jeden cestujúci, ktorý si síce kupoval letenku a dostal sa na zoznam nezvestných, na palube stroja však nebol.

Správy o medzipristátí stroja TU-154 v Bulharsku, kde malo niekoľko osôb pristúpiť, sa nepotvrdili. Informácie o medzipristátí lietadla v Burgase dementovala bulharská prezidentská kancelária, generálny riaditeľ bulharskej leteckej služby Živko Želiazkov aj generálny riaditeľ spoločnosti Sibir Avia Vladislav Filev. Podľa Želiazkova ruské lietadlo TU-154 na žiadnom letisku na území Bulharska nepristálo a lietadlo dokonca ani nevstúpilo do bulharského vzdušného priestoru.

Päť minút pred nehodou mal stroj rádiový kontakt s riadiacou vežou v juhoruskom meste Rostov na Done. Letová hladina bola 11,1 kilometra, lietadlo malo rýchlosť 850 kilometrov za hodinu a nehlásilo žiadne problémy. Dve explózie a pád horiacich trosiek do mora pozorovala posádka iného lietadla An-24 arménskej leteckej spoločnosti. Arménske lietadlo letelo na trase Simferopoľ - Jerevan vo výške šesť kilometrov.

Lietadlo TU-154 patrilo ruskej spoločnosti Sibir Avia z mesta Novosibirsk. Prepravca zaisťuje letecké spojenie medzi asi 20 ruskými mestami a pravidelne lieta do Nemecka, Izraela, Spojených arabských emirátov a Číny. V leteckom parku Sibir Avia je 15 strojov typu TU-154 rôznych modifikácií a ďalšie stroje IL-86, An-32B a An-26.

K nehode lietadla typu TU-154 došlo v Rusku naposledy na začiatku júla neďaleko mesta Irkutsk. Pri páde lietadla na pravidelnej linke z uralského mesta Jekaterinburg do Vladivostoku na ruskom Ďalekom východe vtedy zahynulo 145 osôb, vrátane 12 občanov Číny. Vyšetrovanie potvrdilo, že nehodu spôsobila posádka nesprávnym postupom pri klesaní na pristátie.

Osudné lietadlo vyrobili v roku 1991. Stroje Tupolev TU-154 v rôznych modifikáciách sa v bývalom Sovietskom zväze vyrábali od roku 1972. Lietadlo má kapacitu až 160 osôb, dolet až 5000 kilometrov a jeho nádrže majú kapacitu 41 ton paliva. Lietadlá typu TU 154 sú v Rusku a bývalých sovietskych republikách najrozšírenejšie a na základe štatistík sú označované za najbezpečnejšie, ale v posledných rokoch dochádza k nehodám tohto typu stroja stále častejšie. Príčinou je spravidla nedostatočná údržba, preťažovanie a hrubé chyby zo strany pilotov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 243
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 826
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 791
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 577
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 924
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 895
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 768
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 578
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 571
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 489

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Svet

S kým bude Merkelová vládnuť? Všetky možnosti sú ťažké

Nemci by si mohli opäť zopakovať širokú koalíciu. Stále je však možné, že krajina bude mať aj menšinovú vládu.

Svet

Trump nemá morálne právo súdiť nás, vyhlásil kubánsky minister

Bruno Rodríguez Parilla kritizoval Trumpa aj za ustupovanie od reforiem Baracka Obamu.

Svet

V Nemecku vyvrcholila predvolebná kampaň najsilnejších strán

Angela Merkelová a Horst Seehofer zabudli na spory, Martin Schulz kritizoval kancelárku.

Svet

V Portoriku zlyháva po hurikáne Maria priehrada Guajataca, ľudí evakuujú

Priehrada Guajataca na severozápade karibskej krajiny prestáva fungovať.