Lietadlo TU-154 sa zrútilo možno po zásahu ukrajinskej rakety

Washington 4. októbra (TASR) - Ruské lietadlo s takmer 80 ľuďmi na palube, ktoré sa dnes zrútilo do Čierneho mora, možno zasiahla ukrajinská cvičná ...

Moskva 4. októbra (TASR) - Ruské dopravné lietadlo TU-154 dnes explodovalo a zrútilo sa do Čierneho mora asi 180 kilometrov južne od ruského mesta Soči. Trojmotorové lietadlo ruskej spoločnosti Sibir Avia so 66 cestujúcimi na palube a 12 členmi posádky letelo na priamej linke z izraelského Tel Avivu do mesta Novosibirsk v západnej Sibíri.

Lietadlo možno zasiahla ukrajinská cvičná raketa zem-vzduch. Podľa amerických vojenských zdrojov sa lietadlo stalo skôr obeťou tragického incidentu ako teroristického aktu. Ruské ministerstvo obrany tieto informácie preveruje.

Vysoký predstaviteľ ruskej kontrarozviedky Alexandr Zdanovič informoval, že posádka lietadla žiadnym hrozbám počas letu nečelila. Federálna bezpečnostná služba (FSB) vyšetruje verziu teroristického činu i ďalšie alternatívy, ktoré mohli viesť k nehode.

Ruská štátna služba civilnej leteckej dopravy v súvislosti s katastrofou vyhlásila, že po explózii lietadla a páde trosiek z 11-kilometrovej výšky do mora nie je žiadna nádej, že tragédiu niekto prežil. Na mieste pádu lietadla v neutrálnych vodách sa našli najmenej štyri telá obetí nehody a časť trosiek. Podľa ruského ministerstva pre mimoriadne situácie v tejto oblasti more dosahuje hĺbku až 1000 metrov. V oblasti operujú dve helikoptéry, jedno lietadlo a niekoľko lodí.

Na izraelskom medzinárodnom letisku Bena Guriona, odkiaľ ruský stroj ráno štartoval, boli z bezpečnostných dôvodov zrušené všetky lety. Všetkých 66 cestujúcich bolo občanmi štátu Izrael, ale časť z nich mala pravdepodobne aj ruské občianstvo. Podľa iných správ bolo občanov Izraela 51 a 15 cestujúcich malo ruské občianstvo.

Prezident Vladimir Putin vedením záchranných prác a vyšetrovania poveril ministra obrany Sergeja Ivanova a šéfa ruskej bezpečnostnej rady Vladimira Rušajla. Putin sa v Kremli vyslovil za to, aby sa na mieste nešťastia zozbieralo čo najviac trosiek a ak to bude technicky možné, aby sa z morského dna vyzdvihli čierne skrinky lietadla. Ruský prezident sa dnes o incidente telefonicky rozprával s izraelským premiérom Arielom Šaronom.

Vyšetrovanie bude komplikovať aj to, že zoznam cestujúcich sa celkom nezhoduje s osobami, ktoré kupovali letenky. Predstavitelia spoločnosti Sibir Avia dnes potvrdili, že sa prihlásil jeden cestujúci, ktorý si síce kupoval letenku a dostal sa na zoznam nezvestných, na palube stroja však nebol.

Správy o medzipristátí stroja TU-154 v Bulharsku, kde malo niekoľko osôb pristúpiť, sa nepotvrdili. Informácie o medzipristátí lietadla v Burgase dementovala bulharská prezidentská kancelária, generálny riaditeľ bulharskej leteckej služby Živko Želiazkov aj generálny riaditeľ spoločnosti Sibir Avia Vladislav Filev. Podľa Želiazkova ruské lietadlo TU-154 na žiadnom letisku na území Bulharska nepristálo a lietadlo dokonca ani nevstúpilo do bulharského vzdušného priestoru.

Päť minút pred nehodou mal stroj rádiový kontakt s riadiacou vežou v juhoruskom meste Rostov na Done. Letová hladina bola 11,1 kilometra, lietadlo malo rýchlosť 850 kilometrov za hodinu a nehlásilo žiadne problémy. Dve explózie a pád horiacich trosiek do mora pozorovala posádka iného lietadla An-24 arménskej leteckej spoločnosti. Arménske lietadlo letelo na trase Simferopoľ - Jerevan vo výške šesť kilometrov.

Lietadlo TU-154 patrilo ruskej spoločnosti Sibir Avia z mesta Novosibirsk. Prepravca zaisťuje letecké spojenie medzi asi 20 ruskými mestami a pravidelne lieta do Nemecka, Izraela, Spojených arabských emirátov a Číny. V leteckom parku Sibir Avia je 15 strojov typu TU-154 rôznych modifikácií a ďalšie stroje IL-86, An-32B a An-26.

K nehode lietadla typu TU-154 došlo v Rusku naposledy na začiatku júla neďaleko mesta Irkutsk. Pri páde lietadla na pravidelnej linke z uralského mesta Jekaterinburg do Vladivostoku na ruskom Ďalekom východe vtedy zahynulo 145 osôb, vrátane 12 občanov Číny. Vyšetrovanie potvrdilo, že nehodu spôsobila posádka nesprávnym postupom pri klesaní na pristátie.

Osudné lietadlo vyrobili v roku 1991. Stroje Tupolev TU-154 v rôznych modifikáciách sa v bývalom Sovietskom zväze vyrábali od roku 1972. Lietadlo má kapacitu až 160 osôb, dolet až 5000 kilometrov a jeho nádrže majú kapacitu 41 ton paliva. Lietadlá typu TU 154 sú v Rusku a bývalých sovietskych republikách najrozšírenejšie a na základe štatistík sú označované za najbezpečnejšie, ale v posledných rokoch dochádza k nehodám tohto typu stroja stále častejšie. Príčinou je spravidla nedostatočná údržba, preťažovanie a hrubé chyby zo strany pilotov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 188
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 914
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 622
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 732
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 368
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 350
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 187
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 896
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 449
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 412

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovensko.sk bude vyzerať ako gmail. Toto sú nové e-schránky

Eseročky budú mať povinne aktivované schránky od júla. Za služby evidencie vozidiel sa bude dať zaplatiť kartou.

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Britskí tajní prídu o informácie. Európa im neverí už teraz

Spolupráca tajných služieb na Západe škrípe. Odchod Britov to môže ešte zhoršiť.

Aktivisti postavili v Záhrebe šesťmetrovú stenu z plastového odpadu

Chorvátsko recykluje iba 16 percent odpadu, zatiaľ čo európsky priemer je 43 percent.

Nepálsky premiér odstúpil po desiatich mesiacoch z funkcie

Dáhál prisľúbil, že bude naďalej pracovať na povznesení krajiny a jej obyvateľov.

Rusko prezbrojilo deväť raketových plukov na systémy Jars

Tamojší minister obrany poznamenal, že 99 percent odpaľovacích zariadení ruských síl je v bojovej pohotovosti.