Bratislava 25. decembra (TASR) - So žiadosťou o pomoc či rozhovor sa počas prvých dvoch vianočných sviatkov obrátili na linky dôvery najmä osamelí ľudia.
"Hlavným dôvodom je absencia prítomnosti blízkeho človeka, ktorá v osamelých jedincoch vyvoláva pocity úzkosti, smútku a depresie," uviedla pre TASR službukonajúca psychologička Viktória Joklová z Linky dôvery Nezábudka. Služby tejto linky využilo na Štedrý deň viac ako desať klientov, dnes volalo zatiaľ osem ľudí.
Telefonujúci - vo väčšine prípadov ženy - analyzovali doterajší život a hľadali dôvody osamelosti. Mnohí žiadali o radu ako postupovať pri riešení typických vianočných hádok, ktorých príčiny sú podľa Joklovej dlhodobejšieho charakteru a nedajú sa zahladiť pri vianočnom stole. "V niektorých prípadoch išlo o relatívne banálne roztržky v súvislosti s nefungujúcim osvetlením na stromčeku či vyhodenými darčekmi," dodala. Upozornila však, že práve takéto "malichernosti" spôsobujú v čase Vianoc viac bolesti.
Výnimkou neboli ani telefonáty nešťastných ľudí, ktorí používajú hrubý slovník a k druhej strane pristupujú s dešpektom. Joklová, ktorá na linke dôvery pracuje od roku 1982, pozoruje v posledných rokoch dokonca expanziu takýchto telefonátov. "Volajúci si niekedy myslia, že za peniaze môžu všetko," dodala.
Pokojnú službu mal na Štedrý deň klinický psychológ Peter Klubert z Fakultnej nemocnice v Nitre. "Telefonovala iba stála klientka, ktorá nám chcela zaželať veselé Vianoce a pozdraviť nás," zhodnotil priebeh služby na linke dôvery. "Viac hovorov je na druhý a tretí deň po Vianociach a Novom roku," konštatoval s odvolaním sa na minuloročnú štatistiku.