Tel Aviv 1. októbra (TASR) - Svet mal tri desaťročia na to, aby sa poučil z únosov lietadiel v 70. rokoch, ale až do 11. septembra 2001 sa tak nestalo, kritizuje 70-ročný penzionovaný pilot Uri Bar Lev z Izraela laxný postoj leteckých spoločností, letísk a bezpečnostných síl voči vzdušným pirátom.
Bar Lev bol pilotom izraelskej štátnej leteckej spoločnosti El-Al, ktorá bola pred 30 rokmi vyčíňaním únoscov postihnutá najviac.
"Najdôležitejší je rozhodný a energický postoj posádky. My sme mali úspechy nie preto, že by sme mali lepších pilotov, ale preto, že sme sa nechceli nechať uniesť a posádka bola naprogramovaná na boj proti teroristom," tvrdí Bar Lev.
Vo svojich spomienkach na september 1970 niekdajší pilot rozpráva o tom, že jeho pozornosť na letisku v Amsterdame upútali dvaja muži, ktorí sa vydávali za diplomatov a chceli letieť v jeho lietadle.
"Čosi sa mi na tých dvoch nepozdávalo, tak som ich odmietol vziať. Obrátili sa potom na spoločnosť PanAm a pri opätovnej prehliadke im našli v batožine výbušninu. Bol som však neprezieravý a na palubu som pustil manželský pár s juhoamerickými pasmi. A práve títo dvaja boli atentátnici. Zo ženy sa vykľula obávaná vzdušná pirátka Leila Chálidová, ktorá si krátko po štarte začala za pomoci zbrane vynucovať prístup do veliteľskej kabíny," spomína Bar Lev.
Vonku bolo počuť streľbu a tak sa veliteľ lietadla rozhodol pre radikálny zásah - nechal stroj strmo padnúť. Za jednu minútu sa lietadlo prepadlo o 3600 metrov. Takýto prudký pád z výšky znáša netrénovaný a nepripravený organizmus veľmi zle.
Chálidová spadla a stratila vedomie, jej komplic stratil rovnováhu a prišlo mu nevoľno. Malá chvíľa stačila na to, aby posádka teroristov zneškodnila a lietadlo pristálo bezpečne v Londýne. Podobných technických možností na obranu má pilot k dispozícii niekoľko, píše dnešné vydanie rakúskeho denníka Der Kurier.
jč dem