Byt na Bazovej, ktorý je dva roky prázdny, je od výťahu vpravo. Výťah sa kvôli bytu tiež pristavoval. Vedľa na snímkach je kuchyňa bytu, jeho zimná záhrada, obývacia izba a jedna z dvoch kúpeľní. Zariadenie vyšlo daňových poplatníkov 2,5 milióna. FOTO - SME
Byt bývalého štátneho podniku Železnice Slovenskej republiky na Bazovej ulici v Bratislave, ktorého výstavbu platili daňoví poplatníci, je dva roky prázdny. Denníku SME to potvrdili obyvatelia domu na Bazovej aj hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková.
Výstavba toho luxusného bytu, na ktorú v decembri 2001 upozornil denník SME, odštartovala kontrolu bytovej politiky železníc Najvyšším kontrolným úradom. Ten vo februári 2003 skonštatoval, že železnice porušujú vnútorné smernice.
Len zariadenie bytu vyšlo 2 milióny 581-tisíc korún.
O čo išlo
Denník SME sa začal o byt zaujímať potom, ako ho obyvatelia domu na Bazovej upozornili, že byt sa stavia pre brata premiéra Miroslava Dzurindu. Ten bol vtedy riaditeľom divízie železničných koľajových vozidiel štátneho podinku ŽSR, dnes je v tej istej funkcii v Železničnej spoločnosti, a. s., kde má podiel štát. Dzurinda to nepotvrdil a neskôr sa nasťahoval do vedľajšieho bytu. Predseda vlády Mikuláš Dzurinda dal pod tlakom médií vec prešetriť NKÚ.
Oficiálne vyjadrenia ŽSR v tej veci sa každým dňom menili. Hovorca železníc Čikovský SME v decembri 2001 povedal, že v prípade Bazovej ide o sociálne byty, o pár dní sa pre denník Práca vyjadril, že byty sa budú využívať na služobné účely. Námestník ŽSR Saxa pre Plus 7 dní hovoril, že „byt nebude pridelený nikomu a železnice ho budú využívať na reprezentačné účely pre návštevy," pre SME zase tvrdil, že sa bude „využívať na porady a rokovania".
Hovorkyňa Železníc Nela Blašková: „Za to obdobie, odkedy bol byt zrekonštruovaný v roku 2001, do dnešného dňa (9. decembra 2003 - pozn. red.) nebol využívaný na účely zahraničných návštev. Byt sa nevyužíval ani na iné účely." Obyvatelia domu na Bazovej: „Za ten čas, čo tu bývame, sme nevideli nikoho do bytu vchádzať ani z neho vychádzať. Keby v tomto dome nebýval Dzurinda, tak ani nevieme, že tu taký luxusný byt vôbec je."
Koľko nás to stálo
Najvyšší kontrolný úrad zverejnil, že zariadenie bytu stálo presne 2 581 270 korún. Luster v jedálni napríklad vyšiel 125 706 korún, sedacia súprava 164 882, osem obrazov 270-tisíc, doplnky do kuchyne 137 767 korún a ďalšia elektronika 145 829 korún. Práčka so sušičkou, ktorú železnice do bytu kúpili, stála 61 992 korún.
K bytu bol vybudovaný samostatný výťah, ktorého výstavba môže vyjsť od 600- do 900-tisíc korún.
Komplex má tri izby, dve kúpeľne, veľkú komoru, kozub a presklenú halu so zimnou záhradou. Hovorkyňa železníc Blašková na otázku SME, prečo je zariadený ako byt, ak nemal byť určený pre nájomníka, reagovala: „Jednoducho bol takto zariadený." Jeho rozloha je 186 metrov štvorcových, z čoho hala má 64 metrov štvorcových.
Komplex na Bazovej ulici sa staval v čase, keď železnice vykazovali stratu 3 miliardy korún.
Železnice sú v strate
Rok 2001: strata 3 miliardy korún. 1. 1. 2002 došlo k rozdeleniu železníc na Železnice SR, štátny podnik, a Železničnú spoločnosť, akciová spoločnosť. Rok 2002: Železnice SR, š. p. - strata 3 miliardy 67 miliónov. Železničná spoločnosť, a. s. - strata 298 miliónov 634-tisíc. Rok 2003, prvých 9 mesiacov: Železnice SR, š. p. - strata 1 miliarda 739 miliónov. Železničná spoločnosť, a. s. - strata 1 miliarda 50 miliónov. Byt, ktorý odštartoval škandál ŽSR, je na predaj.
Hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková odpovedala aj na ďalšie otázky SME.
Ktoré byty plánujú železnice odpredať?
„Železnice chystajú na odpredaj približne 700 bytov v rámci celého Slovenska. Všetky byty musíme najprv podľa zákona ponúknuť ich nájomníkom a až potom ich ponúknuť niekomu inému."
Kedy budete predávať doteraz prázdny luxusný byt?
„Predpokladám, že už začiatkom januára."
Za akú cenu ho budete predávať?
„Ešte nie sú vypočítané ceny bytov, ale budeme sa ho, samozrejme, snažiť predať za čo najlukratívnejšiu cenu. Ak sa nenájde vhodný záujemca, sme pripravení podať si aj inzerát."
Autor: jm, dam