Bratislava 11. decembra (TASR) - Slovenská armáda by si mala zachovať nadzvukové stíhacie letectvo. Používané ruské stíhačky MiG-29 by mala pritom v budúcnosti nahradiť nová letecká technika. Hovorí o tom koncepcia ďalšieho smerovania vzdušných síl, ktorú dnes na rokovanie parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť predložil minister obrany Juraj Liška.
Slovensko by si malo podľa koncepcie udržať minimálny počet jednoúčelových stíhačiek MiG-29, ktoré budú plniť úlohy ochrany vzdušného priestoru a poskytovania pomoci osádkam v núdzi, až do doby ich obmeny za viacúčelové nadzvukové lietadlá.
Spôsob obstarania novej techniky bude v rukách vlády a Národnej rady SR. Ministerstvo obrany nepredpokladá, že by bolo možné odkúpiť novú techniku priamou platbou. Takýto nákup nie je totiž vzhľadom na obmedzené zdroje v možnostiach rozpočtu rezortu obrany, uvádza sa v koncepcii.
Jednou z možností je lízing na základe uzavretej medzivládnej dohody. Do úvahy prichádza aj ofset, ktorý zahŕňa určitú formu kompenzácie za dodaný tovar odobratím výrobkov zo Slovenska. Uvažovať by sa mohlo aj o zapožičaní nadbytočnej leteckej techniky z niektorej z krajín NATO za finančne výhodných podmienok, čo je však málo výhodné z dlhodobého hľadiska.
Vypracovaná koncepcia letectva odporúča ponechať organizačnú štruktúru vzdušných síl v súčasnej podobe tak ako bola definovaná v dokumente Ozbrojené sily SR - Model 2010. Ten hovorí aj o tom, že slovenská armáda by mala v roku 2010 disponovať 18 nadzvukovými viacúčelovými bojovými lietadlami a 10 cvičnými prúdovými lietadlami. Stroje L-39 ako prúdové cvičné lietadlá by sa mali ponechať do doby ich technickej životnosti.
Moderné viacúčelové nadzvukové bojové lietadla a pripravený letecký personál sú potrebné v súvislosti s aktívnym zapojením sa do integrovaného systému vzdušnej suverenity NATO po vstupe Slovenska do aliancie. V súčasnosti je SR schopná vo vymedzenej miere a v obmedzenom období zabezpečovať ochranu vzdušnej suverenity vlastnými prostriedkami, čo je však viazané na dočasné používanie jednoúčelovej a s NATO nekompatibilnej techniky.
Vzdušné sily by mali do budúcnosti používať aj naďalej bojové a dopravné vrtuľníky, akú sú Mi-24, Mi-17 a Mi-8. Podľa modelu 2010 by malo ísť o 18 útočných a 18 dopravných vrtuľníkoch a štyri cvičné vrtuľníky. Rozhodnutie o obstaraní novej techniky je opäť politickou záležitosťou. V súčasnosti armáda nedisponuje dostatočným počtom dopravných vrtuľníkov. Počet útočných vrtuľníkov Mi-24 bude udržovaný v súlade s operačnými potrebami OS SR.
Ako nevyhnutné sa javí obstaranie nového typu dopravného lietadla. Vzdušné sily nie sú totiž dostatočné vybavené na zabezpečenie prepravy ústavných činiteľov. Podľa Modelu 2010 by armáda mala disponovať 2 až 4 strednými a 7 ľahkými dopravnými lietadlami. Súčasná situácia odráža túto skutočnosť, avšak lietadlá majú vysoký fyzický vek a sú zastarané.
V súlade s návrhom Model 2010 budú letecké krídla umiestnené na základniach Malacky, Sliač a Prešov.
Zabezpečovanie výcviku pilotov sa predpokladá podľa Lišku v rámci územia Slovenska. Z rozpočtu ministerstva by sa malo na letectvo ročne vynakladať 20 až 25 percent, povedal minister. Modernizácia leteckej techniky by sa mal zabezpečovať z prostriedkov rozpočtu rezortu obrany a deblokácie ruského dlhu voči Slovensku.
Predložený materiál by mal byť východiskom na diskusiu o ďalšom smerovaní vzdušných síl v širšej odbornej verejnosti v súvislosti s prípravou dokumentu Dlhodobý plán štruktúry a rozvoja ozbrojených síl na roky 2005 až 2020.
Definitívne počty tabuliek aj s finančným vyjadrením by mali byť podľa ministra predložené do konca januára.